Lokföraren: ”Jag klantade mig”

1 av 5 | Foto: REUTERS
NYHETER

Lokföraren José Garzon Amo är misstänkt för att ha orsakat tågolyckan i Spanien som krävde minst 80 liv. 

I larmsamtalet berättade han själv om tågets hastighet:

– Jag var tvungen att gå från 80 till 190.

Innan tåget spårade ur efter att ha passerat en kurva gick tågets varningssystem igång.

Föraren hade för hög hastighet och systemet menade att den borde sänkas till 80 km i timmen. Men lokföraren ska istället ha ökat farten, rapporterar El País.

Formellt gripen

Polisen tror nu att han orsakat olyckan genom vårdslöshet, skriver El Mundo. Enligt polisen är händelseförloppet sådant att det blir en brottsutredning, snarare än en olycksutredning

José Garzon Amo som är inlagd på sjukhuset i Santiago de la Compostela har ännu inte kunnat höras av polisen på grund av ”medicinska frågor”. Han är sedan i gårkväll formellt gripen och han har fått en advokat. Polisens förhoppning är att lokföraren kan förhöras så snart de medicinska skälen är undanröjda.

”Vad ska jag göra?”

Tågföretaget Talgo bekräftade igår för myndigheterna att tåget haft en ”extrem hastighet”.

I en inspelning av förarens larmsamtal efter urspårningen berättar han själv att han var tvungen att gå till 80 km och sedan till 190 km.

– Vi har spårat ur, vad ska jag göra, vad ska jag göra, ska lokföraren ha sagt enligt El Mundo.

Samtalet spelades upp inför galicisk domstol i går.

– Jag har klantat mig, säger han enligt El Mundo.

Lokföraren sa även larmsamtalet att han tänkte på de ”stackars resenärerna”. Men också att han själv ville dö när han insett konsekvenserna av urspårningen.

Svarta lådorna ska undersökas

I tidiga utsagor har José Garzon Amo sagt att han aktiverade larmet på instrumentbrädan. När systemet varnade att han hållit en högre hastighet än vad som var tillåtet tryckte han genast på knappen. Men tåget fortsatte.

På övervakningsfilmer syns tåget dundra in i en hög fart. Och det spårar ur och vagnarna pressas ihop och börjar sedan brinna.

Domaren har tillsatt en utredning för att undersöka händelseförloppet. Och beordrat polisen att undersöka tågets svarta lådor, färdskrivare som registrerar tåget hastighet och bromsarna.