Fick hjärtinfarkt – hjälpen dröjde i timmar

När Johan Tollgerdts mamma Ulla-Britt Vestin kom till sjukhuset konstaterades det att hon fått en hjärtinfarkt.
När Johan Tollgerdts mamma Ulla-Britt Vestin kom till sjukhuset konstaterades det att hon fått en hjärtinfarkt.
NYHETER

Hemtjänstpatrullen lämnade Ulla-Britt Vestin, 87, med en hink att spy i.

– 16 timmar senare konstaterades att mamma haft en hjärtattack, säger sonen Johan Tollgerdt som nu anmäler händelsen.

Ulla-Britt Vestin hade haft kraftiga bröstsmärtor och spykänsla i fem timmar innan hon förra söndagen larmade hemtjänsten via larmknappen runt sin handled.

När personalen som Trygghetsjouren kommenderade ut kom till kvinnans bostad frågade de om hon ville ha ambulans.

– Mamma var omtöcknad och svarade att hon inte hade en aning. Men de borde ha kunnat göra den bedömningen själva, säger Johan Tollgerdt som bor och arbetar i Frankrike och flög hem till Sverige så fort han kunde.

"Mamma låg ensam"

Personalen ställde fram en hink ifall 87-åringen behövde kräkas, och lämnade sedan platsen.

– Mamma låg ensam hela natten och kämpade för sitt liv. Först på morgonen kom hon på att ringa min syster som genast tillkallade ambulans.

På Sahlgrenska sjukhuset konstaterade läkarna att hon överlevt tack vare sin starka grundfysik. I går kunde hon åter vila ut i sitt hem men var fortfarande chockad.

På Trygghetsjouren som bedömer larmen förklarar en jourledare att mottagaren alltid pratar med den som larmar, via ett högtalarsystem i hemmet.

Ska alltid larma

Sedan ringer man ut till respektive hemtjänstgrupp. Eller direkt 112.

– Ja, det händer ganska ofta. Om personen sagt att hon har bröstsmärtor hade i alla fall jag ringt 112.

Vad som hände i söndags kväll var ännu i går oklart.

– Jag vet inte om det var vi som fick larmet eller om det kopplades till en larmpatrull som jobbar efter klockan 21, säger Jessica Vöigemast på Masthuggsgruppens hemtjänst.

Enligt samordnaren är direktiven alltid att ringa 112 vid misstänkta bröstsmärtor.

– Då ringer vi alltid 112 hellre en gång för mycket. Men vad som hänt i detta fallet måste jag ta reda på.

Funderar på att byta hemtjänst

 Johan Tollgerdt kallar hela incidenten för vansinnig och oprofessionellt skött.

– Chefen för hemtjänsten måste ha ansvar för personalens kompetens. De skulle ha sett till att mamma fick vatten men hade ingen aning om hur allvarligt läget var. Dessutom var det hjärtlöst att lämna en äldre så hjälplös.

I akutlägen borde Sverige lära av Frankrike, menar han.

– Där är alla larmtjänster bemannade av kunniga läkare. Man har en annorlunda syn på att rädda liv, människan har ett värde.

Nu funderar familjen på att byta hemtjänst.

– Men mamma har alltid varit emot vinster i sjukvården.