Prisregn över Aftonbladet

NYHETER

Aftonbladet är Sveriges bästa, hungrigaste och största nyhetssajt – för andra året i rad.

Och prisfesten slutar inte där.

Aftonbladet har utsetts till Årets dagstidning - digitala medier, Årets redaktion, Årets medieledare och Årets marknadsinsats.

– Jag är imponerad och stolt. Ett kvitto på att vi verkligen gör det rätta, säger Aftonbladets publisher Jan Helin.

Tre miljoner läsare kan inte ha fel - Aftonbladet regerar i nyhets-Sverige!

Aftonbladet kammade hem fyra priser vid Tidningsutgivarnas och Medievärldens årliga utdelning i går kväll. Bland dem det prestigefyllda Årets dagstidning – digitala medier.

– Det betyder jättemycket. Digitala medier är för oss nummer ett. Att vi har lyckats ta priset två år i rad är ett kvitto på att vi verkligen gör rätt. Det är roligt att det även är något som branschen ser, säger Jan Helin.

”Ett kraftcentrum”

Juryns motiverar priset med: "Ett kraftcentrum för den digitala utvecklingen. Oavsett om det gäller mobilt, betallösningar eller journalistiska grepp".

– Det sitter i ryggmärgen nu. Det här är priset vi får för det hårda arbete vi har lagt ner, säger Marica Finnsiö, redaktionschef på Aftonbladet.

Sportbladet belönas med den tunga utmärkelsen Årets redaktion - bland annat för den "stora expertkunskapen med kirurgisk precision i allt som berättas och granskas" enligt juryn.

– Det känns väldigt hedrande och välförtjänt. Sportbladet och sportjournalistiken är verkligen värd detta, säger sportchef Håkan Andreasson.

”Otroligt imponerad”

Svenska Hjältar prisas för Årets marknadsinsats för skolprojektet - som enligt juryn "engagerat en svårflörtad målgrupp på lokal nivå".

– Man måste våga satsa och hitta nya fönster hela tiden. Jag är oroligt imponerad, säger Mark Levengood som varit frontfigur för Svenska hjältar under flera år.

Aftonbladets publisher Jan Helin belönades även med utmärkelsen Årets medieledare på galan som hölls på Wallmans salonger i Stockholm i går.

– Det här jobbet är inte så svårt om man har en fantastisk organisation. Aftonbladet är ett magiskt gäng som ger energi varje dag. Det är ni som gör att det är möjligt, säger Jan Helin.

Aftonbladet var totalt nominerade i åtta av nio kategorier. Koncernkollegan i Schibsted, Omni, belönades med priset Årets innovation. Årets dagstidning - helhetspriset gick till Uppsala Nya Tidning.

FAKTA

Vinsterna – och motiveringarna

■ ■ Årets Dagstidning - digitala medier: Aftonbladet

Juryns motivering:

"Luckan till klungan av utmanare är större än på länge – men vinnaren slår inte av på takten. Ett kraftcentrum för den digitala utvecklingen. Oavsett om det gäller mobilt, betallösningar eller journalistiska grepp. De är imponerande hungriga. Det ska hela medie-Sverige vara glada för."

■ ■ Årets redaktion: Sportbladet

Juryns motivering:

"Tomas Tranströmer och Lotta Schelin har gjort det i sina genrer. Här är en vinnare som är både poetiskt eftertänksam och målmedvetet supersnabb, väljer rätt arena för varje publicering och använder redaktionens stora expertkunskap med kirurgisk precision i allt som berättas och granskas. Då är hela publiken med – också den som trodde sig vara ointresserad."

■ ■ Årets medieledare: Jan Helin

Juryns motivering:

"Vinnaren är en inspiratör och pådrivare för alla som söker framtidslösningar på dagstidningarnas unika utmaningar. Genom höjd blick, modiga beslut och publicistisk öppenhet har årets medieledare nått en oomstridd tät position i medieutvecklingen och visat branschen en väg mot framtiden."

■ ■ Årets marknadsinsats: Svenska Hjältar - skolprojektet

Juryns motivering:

"Dagstidningens tuffaste uppgift är att fortsätta vara relevant för sina läsare. Genom att uppdatera tidningens traditionella verktygslåda med nytänkande och mod har årets vinnare engagerat en svårflörtad målgrupp på lokal nivå, mycket starkt av en nationell kvällstidning."

■ ■ Årets dagstidning - helhetspriset: Uppsala nya Tidning

Juryns motivering:

"En medveten superkraftsamling från hela företaget och ständiga dialoger med publiken och annonsörer i de olika kanalerna genererar tillväxt. Årets vinnande mediehus tar en större, snabbare och kaxigare plats i sin omvärld och omvärlden hänger på i mobilen, tv, tidningen och evenemangen. Kort sagt det går riktigt bra för en vinnare."

■ ■ Årets annonsorganisation: Mediekompaniet

Juryns motivering:

"Analys, planering, kundfokus, kreativitet och nytänkande. De som för några år sedan var anpassade för en gammal tidningsekonomi har nu utvecklats till en allt mer drivande och dominerande aktör i annons-Sverige. Årets annonsorganisation är nu bäst på det som räknas."

■ ■ Årets säljare: Kenth Gustafsson – Corren

Juryns motivering:

"Trägen vinner. Det gäller i mycket. Men det är också något som kännetecknar årets vinnare. Att arbeta systematiskt från planering till uppföljning är hans signum. På en vikande marknad går årets vinnare åt helt andra hållet och visar ökande resultat från år till år."

■ ■ Årets innovation: Omni

Juryns motivering:

"Vi förstår inte namnet. Vi förstår inte hur de ska tjäna pengar. Vi förstår knappt om ni finns. Men detta känns verkligen 2013. Detta är det moderna svaret på text-tv, det redaktionella svaret på Google News. För nyhetsälskaren är denna förpackning innovativ, intuitiv, smart och snygg."

■ ■ Årets annonskampanj: Svenska Dagbladet – Nordnet

Juryns motivering:

"Annonsmarknaden har förändrats och alla hänger inte med. Årets annonskampanj är därför ett uppfriskande exempel på hur redaktion och annonsavdelning kan hjälpa varandra till nya nivåer. Utan att trampa snett har årets vinnare skapat värde åt såväl annonsörer som läsare – och bankkunder."