Så ska Sverige säljas utomlands

NYHETER

Sverige har fått en ny global varumärkesidentitet — för 480 000 kronor.

En logga med svenska flaggan och landets namn på två språk.

– Inte speciellt spännande, säger varumärkesexperten Niklas Turner Olovzon.

Det är designbyrån Söderhavet som på uppdrag av regeringen, Visit Sweden, Business Sweden och Svenska Institutet tagit fram en ny global varumärkesidentitet, som bland annat innefattar sajten sweden.se.

Centralt i arbetet har varit att fram en Sverige-logga: en gul rektangel med en Sverige-flagga, ordet "Sverige" och vårt lands namn på det lokala språket.

När Aftonbladet frågar Håkan Hjort om kostnaden för flaggan återkommer han med en total kostnad för identiteten på 480 000 kronor. När han listar vad som ingår, låter det mesta som beskrivningar av själva flaggan:

– En helt ny grafisk form som kan användas av alla våra ambassader. Ett särskilt typsnitt för att passa både i tryck och digital form. Den nya identiteten är anpassad för att kunna synas på ett bra sätt i sociala medier. Dessutom ingår en plattform som gör det enkelt och kostnadseffektivt för alla olika inblandade organisationer att jobba enhetligt med kommunikationen.

"Ger bilden av ett Ikea-Sverige”

Varumärkesexperten Niklas Turner Olovzon på Passion Lab säger:

– Loggan cementerar på gott och ont bilden av Sverige med ett retromodernt uttryck. Den ger bilden av ett IKEA-Sverige som är rent och avskalat. Det är inte speciellt spännande, det är så enkelt att det nästan inte går att göra enklare, säger Turner Olovzon, som ändå tycker att priset för loggan är rimligt.

Inter heller varumärkesexperten Bengt Håkansson på Brand Clinic har något att invända mot priset, men han säger samtidigt:

– Den grafiska formen känns rätt slätstruken. Om elementen är tydliga och lättbegripliga, så kunde man kanske vågat formge dem på ett lite mer spännande sätt. En bra logo ska vara så pass särpräglad att man med tiden tolkar den utan att behöva läsa den och det är tveksamt om man uppnått det i det här fallet.