Säpo pressar teleoperatörerna – med terrorhot

SR: Dolda inspelningar avslöjar Säpos förhandlingar

NYHETER

För en månad sedan avslöjades att Säpo försöker få direktåtkomst till hundratusentals svenskars telefon- och internettrafik.

Efter avslöjandet backade flera operatörer från samarbetet – men Säpo ger sig inte.

Dolda inspelningar visar nu hur Säpo pressar operatörerna, avslöjar Sveriges Radio Ekot i dag.

SR har kommit över unika dolda inspelningar från ett möte mellan Säpo och Bahnhofs vd Jon Karlung. Det är Karlung själv som har bandat samtalet med dold mikrofon, enligt SR.

Säpo hotar: Ni spelar terroristerna i händerna

Under mötet ifrågasätter Jon Karlung att Säpo verkligen ska ha direktåtkomst till telefon- och internettrafik – då börjar Säpo pressa honom med målande terrorhot.

– Vi misstänker en terrorattack i Stockholms city och får in information som gör att det är värdefullt för oss att undanröja. Och det här får vi på fredag kväll klockan 20 utanför kontorstid. Svaret, med manuell hantering, innebär att vi får leveransen på måndag förmiddag. Då smäller det i Stockholm city med 800 döda. Jag tror inte att man vill vara vd för Bahnhof när man säger att man vill göra bedömningar i operativa ärenden, säger Kurt Alavaara, signalstrategisk rådgivare på Säpo.

Enligt SR har flera operatörer talat om hur Säpo pressar dem. Enligt dem säger Säpo att de spelar terroristerna i händerna om de inte går med på samarbetet.

Kriminologen: Det är olustigt

Samtidigt lovar Säpo att operatörernas kunder aldrig ska få reda på att de samarbetar.

– När vi tecknar de här avtalen så åtar vi oss också att inte berätta vilka vi har avtalen med och vilken teknisk lösning vi har valt. Men just de här tekniska bitarna, när vi har gjort överenskommelsen, det går vi aldrig ut och pratar om. Det är en hederssak för oss, säger Kurt Alavaara, i inspelningen som SR kommit över.

Janne Flyghed, professor i kriminologi, har lyssnat igenom delar av inspelningarna. Han tycker att det är olustigt att höra hur Säpo pressar operatörerna.

– Det känns lite som att man är ute på någon stor marknadsföringskampanj. Man måste ha igenom det här och här laborerar man med både löften och delvis med hot, för att få de här operatörerna att gå med på detta. De blir uppenbarligen pressade. Det känns olustigt att höra den här typen av kommunikation, säger Janne Flyghed till SR Ekot.