”Plötsligt kostade tv:n 500 kronor mer”

Nu REA-gerar kunderna på jättarnas mellandagserbjudanden

1 av 4 | Foto: Privat
Priset före rean.
MIN EKONOMI

Tv-apparater som är dyrare än tidigare och tv-apparater som inte finns över huvud taget – nu rasar kunderna mot mellandagsrean igen.

Men elektronikjättarna själva är belåtna.

– Min upplevelse är att vi har gjort fler kunder än någonsin nöjda, säger Jessica Wallin på Elgiganten.

Enligt elektronikkedjorna själva står de väl rustade inför mellandagarnas kundanstormning: Lagren är påfyllda och erbjudandena vässade.

Men många svenskar är av en annan uppfattning. Under annandagen hörde mängder av missnöjda kunder av sig till Aftonbladet – bland andra Erik Hjeltman, 46, från Hällsjö i Sundsvalls kommun.

– Vi skulle skaffa en tv till vår nya lägenhet i Funäsdalen, men när vi var inne på Elgiganten i Sundsvall och skulle köpa den som de hade på hela förstasidan av sitt reklamblad fanns det ju ingen sådan, säger han.

Tv:n i fråga var en Samsung på 46 tum som var nedsatt med 3 000 kronor – från 6 990 till 3 990.

– De sa att de inte hade haft så många, så de hade tagit slut direkt. Men det står ju ingenting om någon begränsad upplaga eller så i reklambladet, säger Erik Hjeltman.

”Sålde 20 i minuten”

Enligt Jessica Wallin, kommunikationsrådgivare på Elgiganten, har företaget tagit in så många exemplar av tv-apparaten som man kunnat.

– Faktum är att vi har haft bättre tillgång i år än någonsin tidigare. Men det här är det erbjudande som har gått allra bäst. Vi sålde 20 stycken i minuten på nätet plus att vi har haft köer utanför varenda varuhus, folk har stått sedan halv sju på juldagsmorgonen, säger hon.

Även Josefine Ekholm, 23, från Motala fick åka hem tomhänt från Elgiganten. Hon och hennes sambo hade tittat ut ett hemmabiosystem från Samsung som var nedsatt från 4 990 till 2 990 kronor. Efter att ha kollat att det fanns i lager i Linköping åkte de dit vid 12-tiden på annandagen.

– Men när vi väl var inne såg vi inga sådana kartonger, så vi frågade. Då sa en otrevlig säljare som gick förbi att de var slutsålda redan i går. Sedan vände han sig om och gick därifrån. Då blev vi förbannade båda två och gick, säger Josefine Ekholm.

Jessica Wallin på Elgiganten säger att företagets system inte alltid hänger med i reatider.

– Det går så extremt snabbt. Men det är bara att beklaga att kunden fick åka i onödan.

”Ungarna blir helt galna”

Även missnöjda Siba-kunder har hört av sig till Aftonbladet. Anders från Dalarna berättar att hans bonusson sparat pengar för att kunna köpa en så kallade Gopro-kamera där.

– Den ligger ute för 1 490. De lockar som satan med den, stora skyltar överallt, ungarna blir helt galna. De andra Gopro-kamerorna ligger på 3 000, säger han.

Men på plats i Siba-butiken fick de höra att produkten var slutsåld.

– Då tänkte vi att vi går in och beställer den på nätet i stället, men då var det slut i webblager också och när man kollar butikerna finns den på ett enda ställe, i Trollhättan. Om det inte är en lockvara heter jag Arne, säger Anders som egentligen heter något annat.

Nora Ay, informationsansvarig på Siba, säger att hon personligen inte har hört att de skulle ha problem med några varor just nu.

– Vi är väldigt noggranna med att aldrig annonsera produkter som vi inte kan säkra tillgången på. Är det så att vi mot förmodan skulle ha ont om en vara är vi väldigt noga med att skriva ut att det är begränsat antal, i enlighet med marknadsföringslagen.

500 kronor dyrare än före rean

Camilla Nordström, 36, från Malmö spanade in en 46-tums-tv från Sony på Mediamarkt i Svågertorp redan i början av december.

– Då tog vi faktiskt ett foto på prisskylten i butiken, för att vi ville komma ihåg vad den kostade och vad den hette. När vi kom dit i går kostade den plötsligt 500 kronor mer och så var det en stor skylt på den där det stod att det var billigare än mellandagsrea. Vi blev så förbannade, säger hon.

Enligt Mediamarkt var teven med i korttidskampanj just då Camilla tog den första bilden.

– Som jag har förstått det på vår försäljningschef så var det, när de har tagit fotot, en fyra-dagarskampanj där teven var med. Den här produkten är inte en av de produkter som vi marknadsför som vår mellandagsrea, säger Anna Sjödin, kommunikationschef på Mediamarkt.

Blir det inte missvisande när det står "Billigare än mellandagsrea" vid priset?

– Det är vår kampanjdevis som vi har nu där vi klär hela vårt varuhus i information kring detta. Just den enskilda produkten är inte med i vårt mellandagsprodukterblad. Dock är den fortfarande rabatterad, säger Anna Sjödin.

Trots problemen i årets mellandagsrea tycker Aftonbladets prylexpert Peter Pettersson att elektronikkedjorna har lärt sig av tidigare års debacle.

– Det har givit bad will. Man vill inte hamna i den situationen igen. Det här är första året då man ser tendenser till att elektronikrean börjar likna bokrean, det vill säga att man tar fram specialprodukter i stora volymer till låga priser. Jag hörde att Elgiganten under perioden 25/12 till 31/12 får 5 000 Europapallar tv-apparater levererade hit.

FAKTA

Lockvaror

Praxis från Marknadsdomstolen säger att ett företag som bedömer att en vara inte motsvarar efterfrågan måste vara väldigt tydligt med det i annonsen, exempelvis skriva att det rör sig om en begränsad upplaga.

Som konsument ska man vara observant på följande:

Om man upptäcker att hyllan är tom när man kommer till butiken ska man fråga hur många exemplar butiken hade av varan innan den sålde slut. Det kan vara bra uppgifter att ta med i anmälan till Konsumentverket.

Har man bildbevis i form av till exempel annonser ska man bifoga det när man gör sin anmälan till Konsumentverket. Det är bara med bra underlag som Konsumentverket kan agera mot företagare som inte följer lagen.

Källa: Konsumentverket