Löfven om Max varning

1 av 2 | Foto: LOTTE FERNVALL
NYHETER

Ledningen för hamburgerkedjan Max varnar sina anställda för vad som skulle hända om S och V vinner valet.

Men S-ledaren Stefan Löfven tror att de anställda tänker annorlunda.

– Jag är inte helt säker på att de prioriterar skattesänkningar före jobb, skola och välfärd, säger han.

I ett månadsbrev till sina anställda skriver Richard Bergfors och Christoffer Bergfors, vd och vice vd på restaurangkedjan Max, att det vore en katastrof för företagets tillväxt om S och V vinner valet och det blir regeringsskifte. Anledningen som de nämner är att partierna vill slopa den halverade restaurangmomsen samt den halverade arbetsgivaravgiften för unga.

S-ledaren Stefan Löfven tar dock kritiken med ro.

– Jag är övertygad om att hamburgerkedjan Max anställda är förmögna att själva avgöra vad som är viktigt för dem i valet. Jag är inte helt säker på att de prioriterar skattesänkningar före jobb, skola och välfärd, säger han.

Tycker reformerna är verkningslösa

Enligt S så är de båda reformerna i stort sett verkningslösa då det handlar om jobbskapande. De menar att pengarna i stället skulle göra mer nytta på annat håll.

Löfven tror också att de flesta är beredda att betala ett par kronor extra för en hamburgare.

– Det tror jag, om pengarna går till att fler får ett jobb och att skolan blir bättre. Dessutom kommer fler att ha råd att äta på krogen om fler får jobb, säger han.

V-ledaren kritisk

Vänsterledaren Jonas Sjöstedt tycker att Max-ledningens tilltag är "olustigt".

– Det är ovanligt och olustigt att ett företag försöker påverka sina anställda att inte rösta på vissa partier. Det här är ett försök att påverka de anställda att rösta på ett visst sätt, säger han.

Max vd Richard Bergfors menar att han struntar i vad personalen röstar på och att han engagerar sig eftersom han menar att höjd moms och slopad sänkning av arbetsgivaravgiften för unga skulle äventyra företaget. Den förklaringen ger Jonas Sjöstedt inte mycket för.

– Det tror jag helt enkelt inte på. Men jag tror att folk ser genom det här och ser att det här handlar om att det är ägarna till restaurangkedjorna som varit vinnarna på den här politiken. Vi är i så fall ett hot mot deras stora vinster. Hade man använt de här miljarderna på ett klokare sätt så hade det blivit många fler jobb.

C: "Max har rätt i sak"

Men Per Åsling, ekonomisk-politiske talesperson för Centerpartiet, tycker att Max har rätt i sak.

– Man kan absolut diskutera om interna brev av den sorten är lämpliga eller inte, men rimligen vill företagsledningen informera sina anställda om sin bild av verkligheten, säger han.

Enligt Åsling borde Stefan Löfven bemöta kritiken i sak. 

– Han borde göra det i stället för att sabla ner en enskild näringsidkare som anställer många tusentals ungdomar och via skattsedeln finansierar den vård och omsorg Löfven säger sig vara så mån om.

Anette Holmqvist

FAKTA

Max+regeringen=sant

Almedalsveckan 2010: Max bjöd alla deltagare på hamburgare, med vd:n bakom grillen.

Oktober 2011: Dåvarande arbetsmarknadsminister Hillevi Engström (M) besöker Max för en presskonferens om restaurangmomsen.

Januari 2012: Restaurangmomsen sänks från 25 procent till 12 procent. Snart drar Max igång den prisade reklamkampanjen Moms Filibabba.

Februari 2012: Max skickar presentkort på hamburgare till alla riksdagsledamöter för att tacka för sänkningen av restaurangmomsen. Tilltaget polisanmäls för misstänkt mutbrott.

Maj 2012: Max berättar att de skapat 200 nya jobb sedan sänkningen av restaurangmomsen. Dessutom genomför restaurangen en marknadsundersökning för att se hur mycket billigare en dagens lunch blivit på svenska restauranger sedan momssänkningen.

April 2013: Max vd Richard Bergfors intervjuas i Besöksliv och säger att restaurangmomsen fått företag att satsa.

Januari 2014: Max skickar ett brev till sina anställda där de varnar för katastrof om S och V vinner valet och därmed höjer restaurangmoms och arbetsgivaravgifter för unga.