Ombads googla sin cancerdiagnos

Björn Nordal, 32, ombads av sin läkare att googla på sin diagnos.
Foto: HENRIK HANSSON
Björn Nordal, 32, ombads av sin läkare att googla på sin diagnos.
NYHETER

Björn Nordal, 32, fick beskedet alla fruktar.

Men när han frågade vad cancerdiagnosen lymfom innebar fick han ett absurt svar av läkaren:

– Han sa att jag skulle åka hem och googla på det, säger Björn till Aftonbladet.

Sommaren 2012 gick allt snabbt för Björn Nordal, 32, från Borlänge. Knölen i höger armhåla hade på några veckor växt från i princip ingenting till flera centimeter stor.

Något var uppenbarligen fel, och efter att ha blivit rundskickad på Falu lasarett träffade han en läkare på kirurgmottagningen som gav honom beskedet.

– Jag visste då inte om det bara vara en fettknöl, men fick svaret då att jag hade något som hette lymfom, säger Björn.

Verkade stressad

Men vad diagnosen lymfom egentligen betydde visste inte Björn. Och svaret från läkaren gav ingen vidare information. Han bad Björn att själv åka hem och googla.

– Han verkade jättestressad och lite snurrig. Men när jag fick höra att jag skulle googla det tänkte jag att det inte kunde vara så allvarligt.

Väl hemma vid datorn blev chocken desto större. Cancer.

– Det kändes så klart för jäkligt. Och sedan sätta sig att ringa runt släktingar och säga att man har cancer utan att egentligen veta något. Det var mycket som snurrade i huvudet då.

Björn Nordal kontaktade istället sin läkare på Kvarnsvedens vårdcentral där han till slut fick information kring sin diagnos. Sedan på blodmottagningen på Falu lasarett var bemötandet också mycket bättre och snart sattes både cellgifts- och strålbehandling igång.

Allt har gått bra och 1,5 år senare är Björn friskförklarad, men har anmält kirurgmottagningen.

– Jag vill inte att andra ska bli bemötta på samma sätt, säger han.

Viktigt med besked

Anmälan lämnades in till patientnämnden, men då mötet på kirurgmottagningen inte blivit journalfört har det i stället blivit ett ärende för Inspektionen för vård och omsorg, IVO.

– Det gör mig bestört att det får gå till så här. Det kan bero på brist på kunskap eller stress. Det finns olika skäl till primärvårdens brister, säger Hasse Sandberg, förbundssekreterare vid Blodcancerförbundet och fortsätter:

– Det rätta scenariot är att man ska gå dit och få informationen med en anhörig och sedan ska man få skriftlig information med sig därifrån. Sen är det viktigt att få besked om hur och när behandlingen ska sätta igång.

Vid Falu lasarett håller man med om att det är så det borde gå till när en person informeras om en sådan allvarlig diagnos.

– Ja, det ska tilllhöra våra rutiner. Det är sjukvårdens generella policy att se till att patienten har ett nät omkring sig och kan få information och saker och ting förklarat för sig, säger Göran Sahlén, överläkare och verksamhetschef på kirurgkliniken på Falu lasarett.

Han kan inte uttala sig om det enskilda fallet, men beklagar om Björn känner sig dåligt behandlad.

– Om en patient upplevt sig dåligt bemött eller fått ett besked på ett felaktigt sätt är det självklart inte så som vi vill ha det. Jag tycker det är utmärkt att man i sådana här situationer kan ta det vidare och klara ut missförstånd.