”Vi har problem med förtroendet”

Tillförordnade generaldirektören är självkritisk efter fuskanklagelserna

1 av 3
Arbetsförmedlingens tillförordnade generaldirektör Clas Olsson
NYHETER

Arbetsförmedlingen valde ut statistik för att regeringen skulle få bilden av att myndigheten gjorde ett bra jobb.

Men tillförordnade generaldirektören Clas Olsson vill inte kalla det för fusk.

– Vi har aldrig ljugit med statistik, men vi har använt den på ett selektivt sätt, säger Clas Olsson till Aftonbladet.

Arbetsförmedlingen i Arlöv ska ha fuskat med statistiken systematiskt, rapporterade SVT Sydnytt i går. Uppgifter till Aftonbladet gör gällande att fusket är ännu mer utspritt än så och sker på flera kontor i hela landet. Arbetssättet ska dessutom ha funnits i flera år, och känts till av den tillförordnade generaldirektören Clas Olsson, som ersatte Angeles Bermudez-Svankvist när hon sparkades i augusti förra året.

Vid en hastigt tillkallad presskonferens på fredagsförmiddagen upprepade han att han ”kraftigt tillbakavisar” uppgifter om systematiskt fusk, men betonade samtidigt att man upptäckt enskilda fall där handläggare friserat arbetslöshetssiffror.

– Men att jag underförstått skulle ha sanktionerat det här – så är inte fallet, sa Clas Olsson vid presskonferensen.

”Sluta putsa siffrorna”

Men Aftonbladet kunde redan igår berätta att styrelsen för Arbetsförmedlingen reagerat på alltför positiva rapporter till arbetsmarknadsdepartementet och lämnat nya riktlinjer om att ”sluta putsa siffrorna”, som flera källor beskriver det. Clas Olsson vill inte kalla rapporterna för ”putsade”, men medger att man varit selektiv när man rapporterat till regeringen om arbetslöshetssiffror.

– Styrelsen har sagt att vi på ett tydligare sätt ska lyfta fram både bra och dåliga resultat. Vi putsar aldrig siffror, men man kan välja att lyfta fram resultat som finns på olika sätt. Signalen var att vi ska vara mer nyanserade i vår beskrivning, säger Clas Olsson.

Han säger att han drivit den linjen sedan han ersatte Angeles Bermudez-Svankvist förra sommaren.

– Vi ska vara mer öppna och balanserade och i större utsträckning erkänna de fel och brister vi har. Vi har problem med förtroendet hos våra kunder och hos allmänheten, det är ingen idé att framställa det som guld och gröna skogar.

Vad säger det om kulturen på Arbetsförmedlingen att man behöver sådana riktlinjer?

– Jag uppfattar det som att det varit en felaktig kultur, det bekräftar den bild och färdriktning jag satt att vi ska vara självkritiska och öppna.

”Skydda oss själva”

Arbetsförmedlingens uppgift ska inte vara att redovisa siffror som passar något politiskt partis jobbpolitik, säger den tillförordnade generaldirektören.

Har ni gjort det tidigare?

– Det ska du egentligen fråga den tidigare ledningen, alltså styrelsen och generaldirektören. Men min uppfattning är att vi använt mer eller mindre positiv statistik för att beskriva vår verklighet. Jag tror inte det handlat om att vi vill skydda regeringen utan om att skydda oss själva. Att framstå som en myndighet som gör ett bra jobb.

Du satt också i ledningen under den förra generaldirektören.

– Ja, men jag kommenterar inte frågan mer än så.

Clas Olsson går den 17 mars från tillförordnad generaldirektör till biträdande generaldirektör. Ny generaldirektör på Arbetsförmedlingen är Mikael Sjöberg. Även en ny styrelseordförande har utsetts, Lena Erixon, tidigare generaldirektör vid Försvarets Materielverk.

– Jag utgår från att de har samma uppdrag, att fortsätta vara ärliga och öppna, för att vinna trovärdighet till myndigheten, säger Clas Olsson.

Låga förtroendet en utmaning

Arbetsmarknadsminister Elisabeth Svantesson (M) ger ingen kommentar om uppgifterna om statistikfusk på kontoren, men säger att hon tycker att det är viktigt att Arbetsförmedlingens återrapporter till regeringen är tillförlitliga.

– Arbetsförmedlingens uppdrag handlar om människor och jobb – inte statistik för statistikens skull. Det är viktigt att Arbetsförmedlingens ledning säkerställer att deras rutiner för såväl det löpande arbetet som återrapporter sker på ett korrekt och tillförlitligt sätt.

Det låga förtroendet är en av myndighetens främsta utmaningar, säger hon.

– Jag förutsätter att Arbetsförmedlingens styrelse och ledning vidtar de åtgärder som deras uppdrag kräver.