Kent Ekeroth stämmer Dagens Media

NYHETER

Kent Ekeroth, SD, stämmer Dagens Media på 11 200 kronor. Stämningen rör bland annat otillåten exemplarframställning av bilder från den så kallade "Järnrörsskandalen".

De hade beväpnat sig med järnrör och fällde rasistiska och sexistiska kommentarer. Huvudpersonerna var Erik Almqvist och Kent Ekeroth som vid tiden för avslöjandet var riksdagsmän med tunga poster inom SD samt samt Christian Westling, före detta anställd av Sverigedemokraterna.

Allt fångades på en film som Kenth Ekeroth spelat in på sin mobil men som läckte ut och avslöjandes av Expressen i november 2012.  Och bilderna spreds i media. Men Kent Ekeroth äger rätten till bilderna och har därför krävt betalning från flera mediaföretag. Nu stämmer han Dagens media.

Kräver 11 200 kronor

Stämningsansökan från Kent Ekeroth inkom den 26 februari till Lunds tingsrätt. Den rör "otillåten exemplarframställning, otillåtet tillgängliggörande samt kränkning av ideell rätt, i strid med lag (SFS 1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk". Ekeroth stämmer Dagens media på 11 200 kronor uppdelad i tre punkter. A. 1600 kronor för ersättning för otillåten användning på internet. B. 1600 kronor i skadestånd för utlämnande av namn. C. 8000 kronor i skadestånd för intrång i kärandes upphovsrätt.

"Oerhört kränkande"

Dagens media ska enligt stämningsansökan olovligt ha publicerat två stillbilder under 2013. Bilderna hade Ekertoh tagit men namngavs inte av Dagens media som upphovsman. "Att en tidning som dagligen arbetar med upphovsrättsligt skyddat material och väl känner till dess lagstiftning väljer att strunta i namngivelse när de ändå vet vem som är upphovsmannen bakom materialet är oerhört kränkande för upphovsmannen", skriver Staffan Teste, Ekeroths ombud. Tidningen ska efter att Ekeroths ombud kontaktat dem, valt att ge Ekeroth fotobyline.

Ersättningskravet orimligt högt

Enligt Dagens Media själva behöver de betänketid.

– Vi får sätta oss ner och titta på det här, och se hur vi ska gå vidare. Men min grundinställning är att det stora nyhetsvärdet, där flera riksdagspolitiker betedde sig på ett otäckt sätt, motiverar en publicering av bilden. Dessutom är Kent Ekeroths krav på ersättning orimligt högt, vilket bidrar till att det är svårt att ta kravet på allvar, säger Fredrik Svedjetun, chefredaktör och ansvarig utgivare på Dagens Media till tidningen.

Stämt även GP

Ekeroth har tidigare lämnat in en stämningsansökan till Göteborgs tingsrätt där han kräver Göteborgsposten på 20 800 kronor. Stämningen rör otillåten exemplarframställning och otillåtet tillgängliggörande, skriver Medievärlden. Göteborgsposten ska ha publicerat fem stillbilder på sin webbplats rörande den så kallade "Järnrörsskandalen". Enligt anmälan har GP tjänat pengar genom att olovligen utnyttjat bilderna.

– Vi fick en faktura från Ekeroth i mitten av december, som vi då bestred. Vi anser att yttrandefriheten i det här fallet väger tyngre än upphovsrätten. Flera andra tidningar har också resonerat på samma sätt. Nyhetsvärdet var vid publiceringstillfället väldigt starkt. Det handlade om folkvalda riksdagspolitiker som hotade människor och dessutom filmade hoten. Nu har Ekeroth valt att gå vidare. Vi får se hur tingsrätten resonerar" skriver GP:s chefredaktör Cecilia Krönlein till Medievärlden.

Sydsvenskan betalade

Sydsvenskan fick en faktura av Ekeroth sedan de publicerat bilder från den beryktade järnrörsfilmen. Han ville ha 14 000 kronor men Sydsvenskan gick med på att betala 3000 kronor. En summa som är  bildersättning enligt branschstandard.

Sydsvenskans chefredaktör Lars Dahmén menade att "även en riksdagsman med skakig mobilkamera äger upphovsrätten till det han filmar. Den som annars alltid argumenterar för upphovsrätten kan inte backa här, oavsett uppfattning om den som äger upphovsrätten." Även Aftonbladet, Svenska Dagbladet och Dagens Nyheter har tidigare fått en räkning från Ekeroth. Hans ombud har varit i kontakt med Expressen.