Artikel om Lega Nord - en bluff

NYHETER

Artikeln om att Lega Nord-politiker vars gummibåt kapsejsat när de försökt visa ”hur lätt” det är för immigranter att ta sig över Medelhavet stämmer inte.

Uppgifterna är falska och kommer från en italiensk satirblogg, skriver Metro.

I går kväll publicerade Aftonbladet och andra nyhetsmedier en artikel om Lega Nord-politiker som i en gummibåt försökt ta sig till Tunisien.

I artikeln stod det att de högerpopulistiska politikerna ville visa hur enkelt asylsökande tar sig över Medelhavet.

Försöket misslyckades och gummibåten kapsejsade.

Men uppgifterna som artikeln bygger på stämmer inte – nyheten är en bluff.

Satirblogg

Som en bland flera andra tidningar publicerade Aftonbladet nyheten och refererade till uppgifter från den maltesiska tidningen The Independent.

Men enligt Metros viralgranskare kom ursprungsuppgiften från en blogginlägg på satirbloggen La Gazetta del Nord som publicerades 20 mars. i bloggbeskrivningen framgår det att allt som publiceras i bloggen är falskt och påhittat av skribenten.

The Independent har nu tagit bort sin artikel.