Två månader – två superrekord

NYHETER

Två månader - två rekord.

Aftonbladet tog historiska kliv framåt under både januari och februari 2014.

– Det är ett glädjande rekord, som visar på flera saker. Att vår journalistik är grunden och att vi är Sveriges primära nyhetskälla online. Vår strategi med hårt fokus på utvecklingen av Aftonbladet i mobilen är också helt central, säger publisher Jan Helin.

Under januari månad hade Aftonbladet en total räckvidd på 3 171 000 läsare och tittare per dag. Den högsta siffran som Aftonbladet dittills uppnått.

Men sedan kom februari.

Högst räckvidd någonsin

Att Sverige skakade av OS-feber i februari är ingen överdrift. Olympiska spelen i Sotji bidrog på ett dramatiskt sätt till Aftonbladets högsta räckvidd - någonsin.

Under februari 2014 hade Aftonbladet en total räckvidd på 3 346 000 läsare och tittare. Den högsta siffran i mediehusets historia.

– Den rekordhöga totalräckvidden innebär att Aftonbladet nu når varannan svensk upp till 45 år, säger Fredrik Rogberg, ny analyschef på Schibsted Publishing.

”Oerhört imponerad”

Fredrik Rogberg är imponerad över dubbelrekordet.

– Jag kan ju inte ta åt mig någon som helst ära för detta. Men jag är oerhört imponerad av drivet i organisationen som drar ett snitt på räckviddssnitt på 3,3 miljoner per dag, säger Fredrik Rogberg.

De nya siffrorna för februari innebär en total ökning av räckvidden med 15 procent jämfört med samma period förra året. För mobilen är ökningen 46 procent.

OS-effekten bekräftas av Fredrik Rogberg.

– Räckvidden drevs starkt av Sportbladets rapportering kring OS med stafettgulden och dopingen kring hockeyfinalen som största trafikdrivare, säger han.

Aftonbladet