Nyheter

Rödgröna partier har flest följare

I sociala medier ligger de rödgröna partierna 63 procent över Alliansen.

Rödgröna partier har 190 000 följare.

Alliansen har 116 000.

Kommunikationsbolaget Springtime och mediebevakningsföretaget Notified har kartlagt hur många följare riksdagspartierna har på Facebook, Twitter, Instagram och Youtube.

Rödgröna ökat mest

Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet har ökat det sammanlagda antalet anhängare i sociala kanaler med mer än 10 procent på bara en månad. Det är nästan dubbelt så stor ökning som Alliansen vilka ökat med dryga 5 procent under samma period.

Störst ökning har Vänsterpartiet gjort som fått nästan 12 procent fler anhängare, följt av Socialdemokraterna som ökat med knappt 11 procent.

Partierna i det rödgröna blocket har nu knappt 190 000 anhängare i de sociala medierna Facebook, Twitter, Instagram och Youtube medan Alliansens partier har knappt 116 000.

EU-valet kan påverka

Springtimes politiska expert Karin Swanson säger i ett pressmeddelande:

– Vi närmar oss Europaparlamentsvalet i maj och det kan vara en bidragande faktor till att vi ser en ökad aktivitet hos partierna i sociala medier. Gissningsvis kommer vi nu att se en stigande närvaro ända fram till riksdagsvalet i september.

Sverigedemokraterna har länge varit starka i sociala medier och haft god tillväxt, men under mars presterar de mycket sämre än alla andra riksdagsparter. Tillväxten för SD var knappt 3 procent till strax över 90 000.

FAKTA

Partiernas anhängare i sociala medier

Parti Antal anhängare*

SD     90 200

S       86 800

V       45 500

MP     57 400

M       51 300

FP      23 800

C       23 000

KD     18 000

Källa: Springtime och Notified.

* Uträkningen är baserad på en sammanslagning av antalet följare på Twitter, Facebook, Instagram och Youtube. Den totala andelen faktiska personer som följer partierna i sociala medier kan därför antas vara lägre än vad som redovisas i denna rapport då det är möjligt för en person att följa partierna i flera sociala medier.