Militärpolis hämtade hemlig utrustning

1 av 2 | Foto: KOCKUMS
NYHETER

Militärpolis tillsammans med svenska försvaret tog sig i tisdags in i Kockums laboratorium i Malmö –  och hämtade topphemlig försvarsutrustning.

Utrustningen ska vara ytterst känslig och försvaret vill se till att den inte lämnar Sveriges gränser, skriver SVT Blekinge

Försvarets Materielverk (FMV) fick skydd av militärpolisen när konvojen anlände i Malmö.

Inför flera vittnen stormade de in Kockums laboratorium och hämtade hemlig teknologisk utrustning. I laboratoriumet framställs Stirlingmotorer som används i svenska ubåtar.

– Det var en transport av försvarsmateriel, en helt ordinarie skyddsvärd transport som försvaret gör hela tiden, säger Louise Wileen Barjke, presschef på FMV.

Vad innehöll lasten?

– Transporten innehåll försvarsmateriell som omges av försvarsekretess så därför kan jag inte säga något alls.

Enligt SVT Blekinge var Kockums säkerhetschef Lars E Eriksson på plats i Malmö men lyckades inte förhindra försvaret från att gå in i laboratoriumet.

Han ska kort därefter ha tagits ur tjänst med omedelbar verkan.

Vill inte ge tekniken till Tyskland

Bakgrunden till FMV:s agerande är ett ubåtsbråk som pågått under en lång tid. För 15 år sedan köptes svenska ubåtstillverkaren Kockum av tyska industrikoncernen Thyssen Krupp. Tyskarna fortsatte att bygga svenska ubåtar tills för några månader sedan, när Thyssen Krupp beslöt att inte låta Sverige exportera ubåtar eftersom det skulle hota försäljningen av de tyska ubåtarna. Det fick den svenska regeringen att bryta upp helt med tyskarna, något som verkställdes i takt med att vårbudgeten kom ut i tisdags.

– Sverige är ett för litet land för att bara ha egna ubåtar, vi måste få exportera också. Därför avbröt vi förhandlingarna någon gång i februari, säger Louise Wileen Barjke.

Från och med i tisdags fanns det alltså svenska ubåtshemligheter i Kockums lokaler, ett tyskt ägt företag som nu inte har någonting med svensk ubåtstillverkningen att göra.

"Vi äger ritningarna"

Samma dag stormade svenska försvaret med militärpolisen Kockum för att hämta topphemlig avancerad utrustning. Mycket tyder på att det var ritningar och teknik som behövs för framställandet av Stirlingmotorer som används i de svenska ubåtarna HMS Näcken och i ubåtarna i den så kallade Gotlandsklassen. Teknik som det svenska försvaret inte vill släppa till de tyska ägarna.

– Jag kan inte säga någonting. Men svenska staten äger ritningarna och den materiella rätten, säger Louise Wileen Barjke.

I stället för Kockum och Thyssen Krupp finns det nu en chans att svenska Saab kommer att ta över byggandet av svenska ubåtar. Men det är ingenting som är bestämt än.

– Det är en mycket komplicerad situation vi befinner oss i. Vi har byggt ubåtar för svenska staten 102 år. Men för två månader sa staten att de inte vill att vi ska bygga ubåtar för Sverige längre. För att de saknar förtroende för våra tyska ägare, säger John Ahlmark presschef på Kockum.

Aftonbladet har försökt nå Lars E Eriksson för en kommentar.