Mindre båt i krock med Viking Line-färja

1 av 11 | Foto: ROINE KARLSSON
NYHETER

En mindre båt har sjunkit i Stockholms skärgård efter att ha kolliderat med en färja.

Fritidsbåten hade kört in i sidan på färjan – men passagerarna kunde räddas.

– De såg ganska skärrade ut, säger vittnet Mikael.

På bilder från olycksplatsen syns hur endast vrakdelar finns kvar av båten.

Strax söder om Kapellskär i Stockholms skärgård blev en mindre båt inblandad i en kollision med Viking Line-färjan Grace strax efter 11 på påskafton.

– Det var en fritidsbåt med tre personer som körde in i Viking Grace, säger Johanna Boijer-Svahnström, informtionschef vid Viking Line.

Blev räddade

Omständigheterna kring olyckan är oklara, men samtliga tre personer ombord ska ha tagit sig till en ö i närheten.

– Vi satt i aktern och såg resultatet av olyckan. När vi passerade låg båten kantrad och det låg folk i vattnet, säger passageraren Robin på Viking Line-färjan.

Han beskriver hur fem till tio flytvästar låg i vattnet och hur de tre passagerarna höll fast sig i den kantrade fritidsbåten.

– Det var väldigt tjock dimma och de körde igång varningssignaler här innan olyckan.

Strax efter kollisionen ska en annan Viking Line-färja, Cinderella, ha kommit till platsen och stannat till för att hjälpa till.

"Stora hjältar"

Färjan Grace ska efter kollisionen ha stannat och skickat ut sin egna räddningsbåt, men då hade de tre passagerarna på den mindre båten redan fått hjälp.

Enligt Per-Olof Stockenstrand, med boende på Marö, låg dimman tät när olyckan var framme.

– Vi stod själva och skulle ta oss över till fastlandet och väntade på att dimman skulle lätta. Det var så pass tätt att vi inte ens såg över, säger han.

Färjans farled går precis emellan Marö och fastlandet och kollisionen skedde bara 500 meter från Per-Olof.

– Vi såg inte själva händelsen, men vi hörde smällen. Det lät kraftigt, nästan som en explosion. Det var ett riktigt dån och inte något skrapljud. Vi förstod med en gång att det var en kollision, säger Per-Olof Stockenstrand.

Snabbt var hans grannar på väg ut med båtar och kunde undsätta de drabbade. Vittnesskildringen bekräftas av Sjöräddningssällskapet.

– De stora hjältarna var privatpersoner på Marö som hörde en smäll, säger Rickard Rundgren Björk på Sjöräddningssällskapet till Aftonbladet.

De tre fick komma in i ett av husen på Marö där de fick torra kläder, innan Sjöräddningen plockade upp dem och förde dem till fastlandet för vidare transport till sjukhus.

Rickard Rundgren Björk uppger att fritidsbåten sjunkit kort efter olyckan och att endast vrakdelar funnits kvar på platsen strax efteråt.

– Kustbevakningen och frivilliga plockade upp de vrakdelar som låg och flöt, säger han.

Fortsätter färden

Johanna Boijer-Svahnström har varit i kontakt med befälhavaren på Grace, som efter olyckan fortsatte sin kurs mot Åbo.

– Ett så stort fartyg har sin farled och kan inte hinna bromsa eller ändra kurs, så fritidsbåtar har väjningsplikt, men den här körde tyvärr in i sidan. Det är mycket sällsynt att sådant händer, men det har varit tjock dimma på platsen, säger Johanna Boijer-Svahnström.

Hon fortsätter:

– Vi är väldigt glada att det inte gick värre och att samtliga tre är räddade.

Strax före 12 hade de tre i olycksbåten blivit hämtade av sjöräddningen.

– Vi såg när de klev ur båten. De hade filtar kring sig och gick direkt in i ambulansen, säger vittnet Mikael.

De drabbade var två män och en kvinna.

– De såg ganska skärrade ut. De var blöta och lite gråa i ansiktet.

Enligt vittnet Sara Eklund som bor på Marö nära kollisionsplatsen ska olycksbåten ha varit en taxibåt från en annan ö.

– Han bor där året om och är van vid dimma. Han hade radar på båten, vad jag förstår, men de har missat båten och körde rakt in i finlandsfärjan. Det är en ganska stor båt. De sjönk, det gick på en gång. De klarade sig mirakulöst, skulle jag vilja säga, säger hon till TT.

Mindre båtar från Marö åkte de 200 meter till olycksplatsen och kunde rädda de tre passagerarna.

– De mådde nog inte så vidare bra, de var jättechockade. Kaptenen höll på att sugas ned, han satt fast i ratten, om de följt med ner i vatten och sedan upp igen låter jag vara osagt.

FAKTA

Fler händelser med Viking Line-färjor

14 december 2013:

Viking Lines M/S Amorella gick på grund vid Julgrund utanför Föglö på lördagen. I över sex timmar satt färjan med nära 2 000 passagerare fast efter ett strömavbrott ombord.

– Det blev helt svart på hela båten. Sedan blev det som kanske två, tre dunsar, säger passageraren Irina Widberg till Aftonbladet.

22 juli 2013:

Det var vid Viking lines MS Rosellas ankomst till hamnen i Mariehamn på Åland strax före klockan halv som det osannolika inträffade. Ena bildäcket gav plötsligt vika.

– Styrbords hängdäck på den förliga sidan har havererat. När bilarna skulle köra av lossnade det och föll ner, säger Viking Lines vice vd Jan Hanses.

7 maj 2013:

Viking Lines fartyg Amorella krockade med kajen i Åbo. Hundratals bilar var instängda på bildäck medan fartyget dirigerades om till en annan kajplats.

19 september 2009:

M/S Mariella fick en "blackout" sydöst om Utö i den finska skärgården, inte långt från där Estonia sjönk. Färjan drev i cirka en timme innan man fick tillbaka huvudströmmen.

19 januari 2009:

M/S Rosella tvingas kasta ankar efter att ha fått vatten i bränsletanken. När väl problemet är löst visar det sig att färjan fastnat i den internettrafikabel som går till och från Åland.

3 november 2008:

M/S Isabella drabbaades av driftstopp. Viking Line-färjan lämnade Stockholms kaj vid 07.45 men kort senare drabbades man av tekniskt fel. Färjan med cirka 980 passagerare låg stilla vid Stockholms kaj innan det försenat kunde avgå mot Finland.

23 januari 2004:

En annan färja kör rakt in i sidan på Viking Line-färjan Gabriella. Än i dag finns plåtbitar kvar från olycka kvar som minne.