”Paprikahuset” får fler klick än Zlatan

1 av 5 | Foto: HEMNET
NYHETER

Renoverad tvåplansvilla i Saltsjöbaden, attraktivt belägen vid ett naturreservat – och som är fullt med paprikor.

En bostadsannons har fått nära en halv miljon besökare.

– Förra veckan var det som en explosion av klick, säger Staffan Tell, pressansvarig på Hemnet.

Ett hus på Solsidan i Saltsjöbaden är landets mest klickade kåk. Villan har nu kommit att kallas paprikahuset, på grund av det hittills oprövade marknadsföringsknep som säljaren använt.

På bilderna har bostaden inretts med gröna paprikor. Massor av paprikor.

– Jag tyckte att det skulle vara tråkigt med bara en skål citroner, jag ville göra något annat. Och jag gillar paprika, de har en fin form, säger husets ägare Maria Uggelberg till tidningen Mitti.

Det måste ha gått åt många grönsaker. Bland annat har badkaret på en av bilderna fyllts till brädden med paprikor, på en annan bild ser några ut att rinna ut ur tvättmaskinen.

Fler klick än Zlatan

När Zlatan Ibrahimovic villa lades ut för försäljning fick den annonsen drygt 120 000 klick.

Nu har paprikahusets bostadsannons klickats närmare 450 000 gånger sedan den lades ut på sajten för 27 dagar sedan.

Förra veckan tog det fart på riktigt tack vare spridning på sociala medier.

– Så vitt vi har kunnat se har inget annat objekt fått så många klick på så kort tid. Det fick 320 000 förra veckan, mer än vad Zlatan fick för sitt hus, säger Staffan Tell, pressansvarig på Hemnet till Aftonbladet.

Är det här ett nytt rekord?

– Det tror jag absolut. Objekt som får mycket klick sticker ut på något sätt och i Zlatans fall är det för att han är en så känd person. I det här fallet var det ett nytt grepp, att använda paprika i stället för citron.

Kommer vi få se fler hus fyllda med konstiga saker?

– Det är mäklarna som styr över det. Men vissa mäklare jobbar ganska medvetet med att objekten ska sticka ut på olika sätt, så det blir vanligare.

Genom detta udda grepp tror Maria Uggelberg att hon bjudit många på ett gott skratt, men det finns en risk att annonsen uppfattas som oseriös.

– Ja, den risken finns alltid, att man skrämmer bort en del spekulanter. Samtidigt ser man i annonstexten att det är en seriös annons. Jag hoppas att den inte uppfattas negativt.