Världsstjärnor i startgroparna – och en 89-årig veteran

I dag springer 30 000 Tjejmilen

NYHETER

33 087 tjejer var anmälda till årets Tjejmilen runt Djurgården.

När startskotten gick vid Gärdet i Stockholm var det en löpare som stack ut: 89-åriga Rut Blomqvist. Hon springer milen för 25:e året i rad. 

– Vad ska jag göra av alla medaljer?, säger hon.

Under lördagen avgjordes den 31:a upplagan av Tjejmilen – Sveriges största idrottsarrangemang för kvinnor. Stämningen var förväntansfull bland de drygt 33 000 löpare från 23 olika nationer som anmält sig till start vid Gärdet i Stockholm. 

Förutom elitlöparna och favoriterna Meraf Bahta, Isabellah Andersson och Charlotta Fougberg, var det en löpare som stack ut i startgrupperna: 89-åriga Rut Blomqvist, född 1925. Hon var den äldsta tjejen i årets Tjejmilen. 

– Ja man behöver ju röra på sig och jag har laddat ordentligt med dans inför dagens lopp, säger Rut Blomqvist. 

Springer för 25:e året

Tjejmilen har blivit en hederlig tradition och hon springer loppet för 25 året i rad. I år satsar hon på att komma i mål strax under en och halv timme. 

– Jag har börjat vänja mig, vad ska man göra med alla medaljer?, säger hon, strax innan startskottet går.  

Men loppet skulle få en riktig tävlingsvinnare också. Trion och guldmedaljörerna Isabellah Andersson, Charlotta Fougberg och Meraf Bahta låg som väntat i täten större delen av loppet. Till slut kunde 25-åriga Meraf Bahta ta hem sin första seger i Tjejmilen på rekordtiden 32.40. Därmed slog hon norskan Karoline Bjerkell Grövdals gamla rekord på 33.14 från 2012.

– Det kändes bra genom hela loppet och mitt mål var att slå det gamla rekordet, det är härligt. Nu ska jag skåla med vatten, sa Meraf Bahta, efter att precis ha passerat mållinjen.

Över 33 000 anmälda

När Tjejmilen startade 1984 var det drygt 2 000 som ställde upp. Till lördagens lopp var 33 0987 löpare anmälda från hela landet och världen, bland andra Belgien, Danmark Frankrike och Italien, Storbritannien och USA.

Redan under lördagen öppnades portarna för anmälan till nästa års Tjejmilen.

Maria Akrakas tips – så klarar du Tjejmilen idag

  Det kommer vara ganska varmt. Så se till att ha mycket vätska i kroppen både innan och under loppet.

  Gå upp i tid, ät en ordentlig frukost. Havregryn är att rekommendera eftersom det inte tynger lika mycket men ändå ger energi. Helst flera timmar innan starten. 

  Var på plats i väldigt god tid innan start, känn lugn och ro. Annars riskerar de praktiska momenten innan loppet in bli ett stressmoment.

  Under loppet, gå inte ut för fort i början. Det är inte kul att springa in i väggen direkt. Det är bättre att springa för långsamt än för fort än att trötta ut sig själv och avbryta loppet.

  Om man har en viss tid som målsättning, är det kul att hålla kolla på tempot med hjälp av tekniska hjälpmedel, till exempel appar i mobilen. 

Hur blir jag snabbare på milen?

Laborerar med olika farter. Våga testa och spring i olika hastigheter. Ett bra sätt är att springa olika typer av intervaller, löpsträcka, vilotid och hastighet.

  Det viktigaste är att man faktiskt tränar regelbundet – och får in ett visst antal träningstimmar med kvalitetsträning, där du efterhand kan driva upp hastigheten och lura kroppen att springa i högre fart.

  Sätt upp ett mål! Fråga dig själv "Vad vill jag någonstans?"och sätt upp målen därefter. Då har du åtminstone kommit en bit på vägen.

  Om du springer för första gången: Försök vänja kroppen vid löpningen, till exempel genom att gå i två minuter och springa i två minuter – och därefter öka långsamt.

Maria Akraka, 48

Före detta friidrottare och TV-profil, författare till boken "Den magiska milen".

Flerfaldig SM-guldmedaljör i medeldistanslöpning. Innehar svenskt rekord på sträckan 800 meter.