Elevernas dom: Rörigt, men viktigt

1 av 5
NYHETER

ESKILSTUNA/ STOCKHOLM. Politikerna diskuterade ordningsbetyg, mobiltelefonförbud, fler speciallärare, och att förstatliga skolan i skoldebatten.

Bra ämnen, tyckte eleverna på Sankt Eskils gymnasium, men en rörig debatt.

– Det är lite svårt att veta vem man egentligen ska lita på, säger Ludwig Modh, 18.

Pisaundersökningarna har visat på bottenresultat i den svenska skolan och stök och oordning är vardag. Med den ingången inleddes den stora skoldebatten på Norra Latin i Stockholm dit de åtta riksdagspartierna skickat sin skolpolitiska talesperson.

Aftonbladet följde debatten tillsammans med elever på Samhällsprogrammet på Sankt Eskils gymnasium och bad dem att kommentera och betygsätta debatten efteråt.

Huvudämnet blev snabbt detsamma som politikernas: läget i klassrummet.

Oordningen kan bero på att elever inte respekterar sina klasskamrater och lärare, funderade Ida Lindhe.

Ordningsbetyg, som FP:s Jan Björklund förespråkat under valrörelsen, är kanske inte en så dum idé ändå, säger hon.

– Då kanske man tänker lite mer på hur man beter sig mot andra, om beteendet också ingår i betyget. Det finns de som är jättestökiga i skolan men bra på att sköta läxorna hemma sedan. Skulle de också få betyg utifrån hur de sköter sig i klassrummet skulle det kanske bli mer studiero.

”Tror inte ordningsbetyg hjälper”

Disciplin var också ett återkommande ord, både i debatten och i klassen.

– Visst behövs det kanske mer disciplin för att kunna arbeta i klassrummet, men jag tror inte att ordningsbetyg hjälper, säger Diyar Alis, 18.

Förslaget om mobiltelefonförbud under lektionerna, som presenterades av regeringens utredare Metta Fjelkner, under tisdagsförmiddagen i den ordningsrapport hon skrivit med anledning av Pisaresultaten, bemöttes med skepsis av flera elever.

Vid en handuppräckning tyckte majoriteten av eleverna att mobiltelefonförbud vore en dålig idé. Några få var positiva. En mindre grupp hade inte riktigt bestämt sig.

– Vi använder mobiltelefonen på engelskalektionen, i undervisningen. Det funkar jättebra, säger Mikaela Schiöld, 18.

Men visst förhindrar telefonen koncentrationen ibland, konstaterade flera i klassen.

Började fnissa

Å andra sidan tyckte de att flera av politikerna, som inte hade några telefoner med sig vid debatten, var riktigt röriga när de nästan började bråka på scenen om sin politik.

Vilket partiernas skolpolitiska talespersoner höll med om.

– Det blev lika stökigt som i vissa klassurm. Jag blev väldigt provocerad när både Vänsterpartiet, Miljöpartiet och Socialdemokraterna säger att elever och föräldrar inte kan välja skola. Jag tycker det är väldigt viktigt att man ska ha den möjligheten, säger Tomas Tobé (M).

Ibrahim Baylan (S) skrattade också:
– Det är väldigt bra att vi får hetta i debatten. Det får upp valdeltagandet att vi engagerar oss i det här. Det blir lite skrattretande för redan 2007 genomförde Jan Björklund en förändring i skollagen. Den stöttade vi. Nämligen om elever har mobiler eller andra attiraljer som stör ska man kunna beslata dem. Att fem dagar för valet komma med samma förslag igen visar att regeringen har inget nytt att komma med, säger han.

Flera gånger fnissade eleverna åt att politikerna avbröt varandra eller började prata i mun.

Gillar fria skolvalet

Ia Larder, 18, blev irriterad över att Jan Björklund (FP) kallat dagens skola för ”flumskola”.

– Det är ju under hans tid som skolminister som resultaten har sjunkit i Pisa.

Viktiga ämnen för eleverna var också det fria skolvalet, och diskussionen om att förstatliga skolan, som bland annat Folkpartiet och Vänsterpartiet vill göra. Möjligheten att göra vinst på utbildning och hur det kan påverka kvaliteten blev också ett viktigt ämne för skolklassen.

– Jag har en kompis som var sjuk under undervisningen om andra världskriget, och han missade hela den delen av historien. En annan klass som jag hört om hann inte komma till perioden för andra världskriget i undervisningen så de fick helt enkelt strunta i det. Det kan inte få vara så olika beroende på vilken skola man går i, där tror jag att det är bra att staten kontrollerar utbildningarnas kvalitet mer, säger Ia Larder.

Den största och enda applåden under debatten fick MP:s språkrör Gustav Fridolin när han kommenterade just social- och psykisk ohälsa bland elever på grund av olika slags utanförskap.

– Det finns så klart mycket som man behöver göra åt det. En av utmaningarna i dag är att elever möter rasism och sexism. Man har lärare som inte ser för att man inte har tid eller som inte har verktygen att göra någonting när man väl ser. Därför är en av de viktigaste sakerna för mig att man inte i svensk skola ska behöva möta rasism och sexism utan man ska bli respekterad för den man är. Det är uppenbarligen som många av eleverna här känner igen sig i och att det är en viktig prioritering, sa Fridolin till Aftonbladet efter debatten.