En miljon har sett partiledardebatten

NYHETER

Här skriver Aftonbladet tv-historia.

I går passerades den magiska gränsen för partiledardebatten – en miljon gånger har den hyllade debatten nu laddats ner av tittarna.

– Ett unikt genombrott för politisk journalistik i TV, säger Jan Scherman, affärsområdeschef för Aftonbladet TV.

Den 1 september 2014 skrev Aftonbladet tv-historia. För första gången fick någon utanför de etablerade tv-husen förtroendet att arrangera en partiledardebatt. Och för första gången direktsändes den online, på Aftonbladet.se.

"Det var ett fint litet steg för demokratin. Och ett gigantiskt kliv för Aftonbladet TV", skrev Aftonbladets chefredaktör Jan Helin efter debatten.

Programmet var även unikt på ett annat sätt.

Förändrat mediekartan

– För första gången hade vi unga väljare som fick bestämma innehållet i debatten. Det gjorde debatten mer politiskt klargörande, det var som att politikerna skärpte sig extra och debatterade med stor tydlighet och hög intensitet, säger Jan Scherman, affärsområdeschef för Aftonbladet tv.

Jan Scherman, som tidigare var vd för TV4, har följt svenska partiledardebatter sedan 1973 i både radio och tv. Han ser nu hur mediekartan förändras.

– Den här typen av genre i medierapporteringen har varit förbehållen SVT och public service. Sedan fick TV4 vara med. Nu har faktiskt Aftonbladet TV ritat om kartan.

Miljoner nedladdningar

Programmet sändes i måndags förra veckan – men fortsätter leva. Fram tills i dag har debatten och relaterade klipp ur den laddats ned över en miljon gånger.

– Det är uppseendeväckande att debatten fortsätter locka tittare, dag efter dag, trots att den sändes för över en vecka sedan. Det visar kraften i Aftonbladets TV. Det är faktiskt ett unikt genombrott för politisk journalistik i TV att intresset för debatten fortsätter, säger Jan Scherman.

Aftonbladet erbjöd även debattsändningen till andra medier. Bland andra Expressen, Svenska Dagbladet och fler tidningar inom Mittmedia-koncernen visade Aftonbladets partiledardebatt.

– Det gjorde att valdebatten blev lätt att följa för alla i hela landet, bra för demokratin, säger Jan Scherman.

FAKTA

Hyllningarna på sociala medier

Viveka Hansson, programdirektör för nyheter och samhälle, TV4:

"En lekfull och mycket väl genomförd debatt."

Mikael Pettersson, projektledare "Agenda", SVT:

"Jag tycker att den var bra. Det blev en ganska spänstig debatt och jag tycker att programledarna lyckades fördela ordet mellan partiledarna bra."

Resumé:

"Aftonbladets kross på Twitter"

Dalarnas Tidningar:

"Höstens hetaste partiledardebatt"

Fredrik Reinfeldt:

"En modern form och proffsigt genomfört. Det tror jag kommer passa bra också i framtiden."

Annie Lööf:

"En kul debatt med mer hetta och spänst än vanligt"

"Riktigt bra #abdebatt . Snabbt och rappt. Bra tempo. Inte bara TV som kan göra bra TV." - Marcus Melinder, nyhetschef, Tidningen Ångermanland

"Kul och bra #abdebatt. Kommer alltid minnas att Reinfeldt sa att Löfven vore ovärdig som statsminister. Så ovärdigt att säga så". - Eric Sundström, chefredaktör, Dagens Arena

"Respekt till #abdebatt som har fem kvinnor som gör efteranalys, det ser man inte varje dag." - Carl Schlyter, riksdagskandidat, MP

"Betydligt vassare och roligare debatt än t ex gravallvarliga SVT, intressant hur inramningen påverkar kvaliteten." - Markus Uvell, VD, Timbro

"Jag har aldrig tidigare sett partiledarna på det sättet. De glödde! De skrek och blev sura! Det var som att de talade från hjärtat för första gången i sina liv."

Alex Schulman

"Aftonbladets partiledardebatt slog alla högt upptrissade förväntningar."

Axel Andén, Medievärlden