Dagens namn: Botvid, Seved
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG
Startsidan / Nyheter

Kopplingar mellan oljetankern och Putin

Expert: "Kan vara relä för radiotrafik"

Den ryska oljetanker på Östersjön som pekats ut som misstänkt under helgen har täta kopplingar till Rysslands president Vladimir Putin.

– Fartyget kan tjänstgöra som en relästation för radiomeddelanden, säger säkerhetsexperten Joakim von Braun.

Strax efter 22 på lördagskvällen började den ryska oljetankern att röra på sig och gjorde en helomvändning österut.   Strax efter 22 på lördagskvällen började den ryska oljetankern att röra på sig och gjorde en helomvändning österut.

I samband med den operation som pågår i Kanholmsfjärden just nu har ett ryskägt handelsfartyg, NS Concord, legat i princip stilla utanför Stockholms skärgård. Fartyget seglar under liberiansk flagg och har legat på internationellt vatten.

Enligt fartygsspårningssidan Marine Traffic var fartyget först på väg mot Danmark och senare ryska Primorsk inne i Finska viken, men har trots det inte rört sig bort från området utanför skärgården sedan 10 oktober.

Kort efter att Svenska Dagbladets uppgifter blev kända, vid kvart över nio-tiden på lördagskvällen, styrde NS Concord snabbt i väg från sin position.

Men inte mot Danmark – utan österut.

Vid midnatt hade NS Concord i princip stannat upp, sydost om sin tidigare position, enligt spårning i programmet SeaPilot.

Vid 08.30-tiden på söndagen var fartyget strax nordöst om Gotska sandön, och vid 11.40-tiden så fanns Concord i ungefär samma område.

– Den är nordost om Gotska sandön, i höjd med Dalarö. Den var på väg nordost igen, säger Erik Molander på Sjöfartsverkets VTS-station som ger trafikinformation och service till sjötrafiken.

Där låg fartyget kvar fram till tidigt på måndagsmorgonen.

Kopplingar till Putin

Enligt Dagens nyheter ägs NS Concord av det ryska företaget Novoship, som för ungefär sex år sedan köptes upp av det statligt ägda bolaget Sovcomflot. Det innebär att ryska staten är ägare till fartyget. Enligt fartygsspårningssidor på internet har fartyget befunnit sig i Sankt Petersburg de senaste fem månaderna innan det i förra veckan gav sig ut på sin mystiska irrfärd i Östersjön.

Nu berättar Dagens Nyheter att Sovcomflots vd Sergej Frank är före detta transportminister i en av Putins första regeringar på 2000-talet.

Hans son är dessutom gift med en dotter till en av Putins personliga vänner.

Kan vara relästation

Säkerhetsexperten Joakim von Braun säger att skeppet kan vara en relästation för radiotrafik mellan en miniubåt och ryskt territorium.

Han har skrivit en bok om ryska specialstyrkor, där de bland annat berättar om hur specialbyggda fartyg med luckor under vattenlinjen kunde låta farkoster eller dykare smita ut i vattnet utan att upptäckas.

– Det som slagit mig är att fartyget möjligen kan tjänstgöra som en relästation när det gäller radiomeddelanden. När U-137 gick på grund fanns både fartyg och flygplan som reläade vidare trafik från ubåten. Det är ingen ovanlig verksamhet, säger Joakim von Braun.

 

I en tidigare version uppgavs av NS Concord försvunnit från fartygsspårningen. Det stämmer för Marine Traffic, men fartyget syns fortfarande på till exempel Seapilots kartor, som också spårar med hjälp av AIS – Automatic Identification System.

Läsare har i kontakt med Aftonbladet påpekat att NS Concords rörelsemönster överensstämmer med det för fartyg som väntar på uppdrag eller att göra klart med detaljer kring ett sådant och att mönstret är vanligt förekommande.

SENASTE NYTT

Visa fler
Om Aftonbladet