Expert: Kritiskt läge för jättefartyget

1 av 8 | Foto: GETTY
Höegh Osaka.
NYHETER

Lastfartyget Höegh Osaka ligger orubbat utanför Southampton.

Inom 24 timmar kan läget bli mycket kritiskt, enligt en expert som var ansvarig för bärgandet av lyxkryssaren Costa Concordia.

Farhågan är att tidvattnet sveper bort sand - och att det gigantiska fartyget kapsejsar. 

Det Singaporeregistrerade norska bilfraktfartyget ligger sedan i lördags strandat utanför brittiska Southampton.

I går gick bärgningsexperter ombord för att rekognosera. Nu utarbetas en plan för hur fartyget ska kunna komma på rätt köl, om det överhuvudtaget är möjligt.

En kamp mot klockan

Enligt Nicholas Sloane, ansvarig för det ytterst komplicerade bärgningsarbetet av Costa Concordia, är det en kamp mot klockan.

– De följande 24 timmarna är avgörande för att se hur sandbankarna beter sig. Om sanden förflyttas bort från styrbordsidan eller babordssidan, säger han till BBC.

Det hela hänger på om tidvattnet får sanden att erodera på fel sida av fartyget. Den värsta farhågan är att hela fartyget kapsejar, det vill säga välter helt.

Beslut om bärgning tas i kväll

Höegh Osaka är lastat med 1 400 bilar och flera större arbetsfordon. 1 200 bilar är av märkena Jaguar och Land Rover. Merparten av bilarna ska däremot ha klarat sig utan allvarliga skador eftersom de var hårt fastspända.

– Vi har fått information att bilarna var fastspända och i rätt position. Vilket är ofattbart. Men flera av de tyngre fordonen har flyttat på sig, säger Eric Williams, som arbetar med bärgningen, till BBC.

Enligt Sky News ska det i kväll fattas ett beslut om fartyget ska bärgas. I så fall kommer arbetet att inledas i morgon.