Dagens namn: David, Salomon
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG
Startsidan / Nyheter

Anns nya klänning ”såg ut som ett slöjdarbete”

Ann Larsson, 38, ville vara fin på sin svågers bröllop och fick tag i ett riktigt fynd på sajten fairyin.se.

Men när drömklänningen kom fick hon en chock.

– Det ser ut som något ett barn gjort i syslöjden. Jag blir så arg, säger hon.

Ann Larsson bär nästan aldrig klänning, men när hon fick inbjudan till sin svågers bröllop gav hon sig ut på jakt efter den perfekta festblåsan.

– Jag satt och letade på nätet och så poppade det upp en annons på Facebook. Jag klickade och tänkte att det var ju jättefina klänningar och inte så dyra heller.

Sajten heter fairyin.se och säljer fest- och "särskild händelseklänningar" till bra priser. Ann klickade sig runt och fastnade snart för en svart klänning med detaljer i silver.

– Jag tyckte den var jättefin och när jag länkade till den på Facebook höll mina vänner med.

”The dress is good from you photo”

Klänningen var dessutom billig, kanske lite för billig med tanke på att den skulle vara måttsydd. Ann skickade in sina mått, betalade 1200 kronor exklusive frakt, och satte sig och väntade på budet. Efter några veckor kom det.

– När jag plockade upp det blev jag så besviken. Broderiet är inte i närheten av bilden på hemsidan, det ser ut som något ett barn gjort i syslöjden, säger Ann Larsson.

Förutom att de eleganta silverdetaljerna hade bytts ut mot ett snirkligt hastverk så hade klänningens dubbelfoder gjort den alldeles för tung.

– Jag blir så ledsen. Man har beställt en klänning för att vara fin och så får man det här.

Ann Larsson kontaktade fairyin.se för att höra vad som hade hänt. Hon skickade in en bild på klänningen till hemsidans chatt.

– The dress is good from you photo, löd det något svårbegripliga svaret.

”Dum som inte sökte lite bättre”

I efterhand bannar Ann sig själv för att hon inte kollade upp sajten bättre.

– Jag var ju dum som inte sökte lite bättre, för efteråt hittade jag flera som var missnöjda med det de hade beställt, säger hon.

På fairyin.se finns ingen information om var företaget är baserat, men när Aftonbladet frågar i chatten på hemsidan uppger de att företaget har sin bas i Hongkong. Något som kan göra det svårt för Ann att få sina pengar tillbaka.

– Man har inte samma skydd när man handlar utanför EU. Man kan ju prova att ta kontakt med en konsumentmyndighet i det landet, men det kan ju vara svårt, säger Magnus Adell, juridisk rådgivare på Konsument Europa.

Ann Larsson har heller inga större förhoppningar. Hon har redan börjat leta efter en ny klänning som hon kan bära på bröllopet i maj.

– Jag tror inte att jag kommer få några pengar tillbaka. Jag är bara glad att bruden inte beställde någon klänning därifrån, för jag rekommenderade sidan för henne, säger hon.

 

Fotnot: Efter publiceringen så har fairyin.se lovat att betala tillbaka pengarna till Ann Larsson.

E-handel
SENASTE NYTT

Visa fler
Om Aftonbladet