KI betalade över 200.000 för PR – blev totalflopp

1 av 2 | Foto: Per-olof sännås
Karolinska institutet har köpt tjänster för närmare 1,9 miljoner från PR- och lobbybyråer.
NYHETER

Karolinska Institutet betalade 50 000 kronor för samtal i Almedalen – som aldrig blev av.

Samtidigt har det medicinska universitetet betalat en PR-lobbybyrå 37 500 kronor för projektet ”Financial Times”.

KI skulle profileras – men det blev aldrig någon artikel i den ansedda affärstidningen.

Karolinska Institutet, KI,  brände 50 000 kronor på Runda Bordssamtal som skulle äga rum i Almedalen 2013.

Byrån Gullers Grupp stod för planeringen och skickade sammanlagt sex fakturor till KI. Men det blev aldrig något arrangemang – trots det fick skattebetalarna stå för notan till lobbybyrån.

”Rundabordssamtal genomfördes inte under Almedalen utifrån att det inte var möjligt att samla alla önskade personer. Däremot fick vi betala lokalkostnader pga sen avbokning och Gullers arbete med förslag på upplägg av samtal, arbete med inbjudningar mm, ” skriver ekonomidirektören Eva Tegelberg i ett mejl till Aftonbladet.

En artikel i DN

Dialogsamtalet genomfördes i stället den 30 september 2013, för det betalades ytterligare 165 124 kronor.

På 20 månader har KI köpt tjänster för närmare 1,9 miljoner från PR-och lobbybyråer.

Skattebetalarna får stå för en hel del kostnader som rör KI:s försök att köpa sig utrymme i media.

På en nota från PR-byrån Mindmakers på 62 500 kronor står det ”PR-projekt intervju DN” och ”Intervju Life Science Sweden”.

”Fakturan är för en PR-strategi när vi lanserade forskarpraktikprogrammet i syfte att öka kännedomen och därmed kunna rekrytera nya företag och organisationer till praktikplatser. Slutresultatet blev att DN skrev en artikel och kort därefter även life Science sweden.”, skriver Eva Tegelberg.

”Inga intressanta vinklar”

På en faktura från Gullers grupp på 37 500 kronor står det ”projekt: Financial Times” och ”mediaaktiviteter för att profilera KI”.

Men det blev ingen artikel i den brittiska affärstidningen och mest pannkaka av allting – trots den stora kostnaden för skattebetalarna:

”Uppdraget bestod av att ta fram nyhetsvinklar på verksamhet som kunde vara av internationellt intresse. Resulterade i att det inte kom fram några tillräckligt intressanta nyhetsvinklar och uppdraget avslutades där.”, skriver Eva Tegelberg.