Färjekatastrof utreds på nytt

25 år efter Scandinavian Star

1 av 3 | Foto: Torbjörn F Gustafsson
159 människor omkom när passagerarfärjan Scandinavian Star fattade eld.
NYHETER

Polisen gör en ny djupgående utredning kring vad som verkligen hände ombord på Scandinavian Star när färjan sattes i brand och 159 människor miste livet.

– Ett genombrott för oss, säger Jan Harsem i Støttegruppen i Norge.

Det är 25 år sedan katastrofbranden härjade på färjan Scandinavian Star i Skagerrak utanför Lysekil natten till den 7 april 1990. Färjan var på väg från Oslo till Fredrikshamn med främst norrmän på väg för att fira påsk i Danmark.

Under alla dessa år har överlevande och anhöriga i Støttegruppen efter Scandinavian Star stångat sina pannor blodiga mot myndigheter i Norge och Danmark i sina försök att få fram sanningen bakom mordbranden.

Först på senare tid har man nått framgång. Mordbranden skulle preskriberas den 7 april efter 25 år. Men norska stortinget beslöt för bara några dagar sedan att upphäva preskriptionen.

Kamp för utredning

– Det blev rena thrillern. På det absolut sista statsrådsmötet före den 7 april togs beslutet. Efter 25 år rör det på sig, säger Jan Harsem.

Hans gravida hustru var en av dem som miste livet i infernot på färjan. Jan Harsem överlevde och har sedan dess ägnat en stor del av sitt liv att sprida ljus över vad som hände.

Støttegruppen och även andra kritiker i Norge och Danmark har vid ett tjugotal tillfällen försökt få upp Scandinavian Star på dagordningen igen och få tragedin fullständigt utredd. Man anser inte att den skandinaviska utredning där Norge, Danmark och Sverige deltog gick till botten med allt när den kom 1991.

Branden ombord och dess förlopp anser man inte har blivit klarlagd. Vem eller vilka hade intresse av att anlägga branden?

Oklart om ägare

En dansk lastbilschaufför som själv omkom har pekats ut. Men den svenske insatsledaren som var med och släckte har berättat att besättningsmän försökte hindra dem att släcka när färjan bärgades till Lysekil.

– Jag säger inte att det var försäkringsbedrägeri. Men jag vet att frågan aldrig utretts, säger Jan Harsem.

Nyligen ställde sig majoriteten i ett utskott i stortinget bakom kravet om en parlamentarisk kommission som ska granska myndigheternas hantering och tillkortakommanden i fallet.

En annan viktig fråga är hur ägarförhållandena såg ut. Åklagaren gjorde det enkelt för sig, menar Harsem, när man pekade ut den danske redaren Henrik Johansen som ägare i rättegångarna som då bland annat gällde färjans sjöduglighet.

Men färjan hade sålts till Johansen strax innan olyckan av USA-registrerade bolaget Sea Escape. Bakom det stod en annan dansk, enligt Støttegruppen. Färjan var inte tillfullo betald när katastrofen inträffade, så försäkringspengarna gick till Sea Escape.

Støttegruppen har också fått gehör för sitt krav på en ny djupgående polisutredning av både brandförloppet och de ekonomiska transaktionerna runt färjan.

Tungt arbete

– Det är absolut en framgång. Vi i Støttegruppen har kunnat visa en helt annan rederistruktur bakom färjan än den som kom fram i danska Sjö- och handelsrätten, Högsta domstolen och i granskningskommissionen 1991.

Han säger att arbetet med Støttegruppen genom åren varit tungt men nödvändigt.

– Det har funnits risk att andra moment i livet kommit i skymundan. Men någon får ta ansvar. Det är en stor tragedi och många människor fick sina liv ödelagda.

Han gifte om sig 2003 och har två barn i den nya familjen. Han har svårt att ta del av minnen av det fasansfulla som hände på färjan.

– Det är jobbigt. Och jag har ännu inte kunnat se Titanic-filmen.

TT