Lubitz kan ha drogat kaptenen

1 av 3 | Foto: NORTH DOWNS PICTURE AGENCY
Vid en minnesceremoni, innan misstankarna mot Lubitz blev kända, ses besättningen på Germanwingsplanet. Längst till vänster förstepiloten Patrcik Sondheimer. Därefter andrepiloten Andreas Lubitz.
NYHETER

Andrepiloten Andreas Lubitz kan ha hällt urindrivande medel i kaptenens dryck för att bli lämnad ensam i cockpit.

I hans beslagtagna dator har polisen hittat att han sökt efter urindrivande läkemedel strax innan kraschen, skriver Daily Mirror.

Den 24 mars strax innan klockan elva på förmiddagen hade flygplanets kapten Patrick Sondheimer lämnat cockpit för att besöka toaletten ombord. Planet var på väg från Barcelona till Düsseldorf och hade flugit i knappt en timme.

När kaptenen lämnade cockpit valde andrepiloten Andreas Lubitz att manuellt låsa cockpitdörren och ändra autopilotens höjd från 38 000 fot till 96 fot samtidigt som han ökade planets hastighet.

Försökte bryta sig in

Några minuter senare kommer kaptenen tillbaka och enligt ljudupptagningarna hör man honom knacka på dörren och vill bli insläppt in cockpit igen. Han börjar förstå vad som händer, bankar allt våldsammare och försöker slutligen slå sönder dörren med en yxa. Utan att lyckas.

Åtta minuter efter att kaptenen lämnade cockpit hade planet med totalt 150 personer ombord kraschat in i en bergvägg. Alla omkom.

Kan ha drogats

Utredningar har visat att andrepiloten Andreas Lubitz medvetet styrt planet in i bergväggen. Nu framkommer det att han också kan ha sett till att han blev ensam vid spakarna. Han kan ha drogat kaptenen för att bli lämnad ensam i cockpit, skriver Daily Mirror.

Enligt tidningen har polisen hittat saker i hans dator som tyder på det. Lubitz ska ha sökt efter urindrivande läkemedel före kraschen. Därför utreder polisen om Lubitz har anskaffat sig urindrivande medicin som han hällt i kaptenens dryck för att påskynda ett toalettbesök och därmed snabbare bli ensam i cockpit.

Fler datorfynd

Tidigare har det framkommit att Andreas Lubitz googlat på både självmord och på hur cockpitdörrar fungerar innan kraschen. Åklagaren som har hand om ärendet säger till Daily Mirror att man i veckan ska avslöja mer av fynden man gjort på hans dator.

Man hoppas i och med utredningen är att få svar på frågan alla ställer sig: Varför gjorde han det?

FAKTA

Flygkraschen i korthet

24 mars:

Flight 9525 lyfte från Barcelona klockan 10.01 med destination Düsseldorf i Tyskland. Flygplanet var av modellen Airbus A320 från tyska lågprisbolaget Germanwings

Strax innan klockan 11 kraschade det in i en bergvägg i de franska Alperna. Alla 144 passagerare och de sex besättningsmedlemmar avled.

25 mars:

Analyser från den första svarta lådan presenteras. Den visar att planet föll snabbt, åtta minuter från normalhöjd till kraschen.

26 mars:

Det framkommer från svarta lådans ljudupptagningar att kaptenen var utelåst från cockpiten och att han försökt bryta sig in genom cockpitdörren med en yxa. Man ser också att planets autopilot manuellt ställdes om från 38 000 fot till 96 fot.

Ganska snart drar man slutsatsen att andrepiloten Andreas Lubitz, 27, medvetet tycks ha kraschat planet.

27 mars:

Mer information om andrepiloten visar att han egentligen var sjukskriven vid kraschen. Man går också ut och berättar att han tidigare vårdats för depression.

Flera flygbolag skärper kraven och säger att det hädanefter alltid måste vara två personer i cockpit under flygningar.

29 mars:

Andreas Lubitz ska ha sökt vård för ögonproblem om man tror att det var orsaken till att han var sjukskriven.

31 mars:

Flera saker kring Andreas Lubitz liv ger signaler att han kan ha mått psykiskt dåligt. Bland annat hade han problem med sin flickvän.

De ögonproblem som Lubitz hade tros vara en psykosomatisk sjukdom, alltså att de uppkommit på grund av hans psykiska mående. Man tror att han var rädd för att bli blind.

3 april:

Den andra svarta lådan hittas av en slump. Där framkommer det att andrepiloten ökat planets hastighet innan kraschen.

Polisens utredare slår fast att Andreas Lubitz kraschade planet medvetet. Fynd i hans lägenhet visar att han googlat på självmord och på hur cockpitdörrarna fungerade.

7 april:

Tyska flygläkarförbundet kräver att det görs fler tester hos piloter för att säkerställa till exempel om piloten använder psykofarmaka.