Norwegians nota efter strejken: 375 miljoner

1 av 2
Över 150 000 resenärer var strandsatta på olika håll.
NYHETER

Norwegianstrejken pågick i elva dagar innan parterna kom överens.

Nu har flygbolaget räknat ut notan – 375 miljoner kronor.

– Det är förlorade intäkter vi måste leva med, säger Norwegians VD Björn Kjos.

Över 150 000 passagerare drabbades av den elva dagar långa strejken. Så gott som alla Norwegians inrikesflyg i Skandinavien var inställda i början av mars.

700 piloter togs ut i strejken.

Nu går flygbolaget ut med notan på 350 miljoner norska kronor, vilket i svenska kronor blir 375 miljoner, – och skyller på fackföreningen Parat och den skandinaviska pilotföreningen.

”Strejken har kostat företaget stora belopp.”

”Stora kostnader”

Det som avgjorde att de båda parterna till slut kom överens var att piloterna fick en koppling till moderföretaget Norwegian Air Shuttle i form av juridiska och ekonomiska garantier, oavsett vilket dotterbolag piloterna är anställda i.

– Strejken bland de skandinaviska piloterna orsakade väldigt stora kostnader för Norwegian. Det är förlorade intäkter vi måste leva med, säger Norwegians VD Björn Kjos i ett pressmeddelande.

I mars flög 1 726 180 passagerare med Norwegian – en minskning med fyra procent jämfört med samma månad förra året.

Hjälptes av påsken

Trafiksiffrorna påverkades dock positivt av försäljningen inför påskhelgen.

Enligt flygbolaget har dock biljettförsäljningen återhämtat sig successivt mycket tack vare olika kampanjer.

– Lyckligtvis fortsätter vi att attrahera många nya kunder i Europa och USA, vilket väger upp det faktum att kunderna i Skandinavien var tvungna att flyga med våra konkurrenter. Om vi inte hade haft en så stor kundbas och så många hårt arbetande medarbetare även utanför Skandinavien, hade situationen varit ännu svårare, säger Norwegians VD Björn Kjos.