Tre personer till sjukhus – misstänks ha tagit krokodil

1 av 3
NYHETER

Tre personer i Stockholm vårdas efter att ha injicerat droger.

Polisen misstänker att det rör sig om skräckdrogen ”krokodil”.

– Varning, det är livsfarligt, säger Emil Andersson på Västerortspolisen.

De tre personerna var intagna på ett stödboende för missbrukare i västra Stockholm när de akut åkte med ambulans till sjukhus i går kväll.

Enligt Västerortspolisen hade de fått krampanfall efter att ha injicerat droger.

– Troligtvis på grund av spice eller krokodil, skriver Emil Andersson är chef för Ingripandesektionen i Västerort, på Twitter.

Störst i Ryssland

För knappt två år sedan började skräckhistorierna om skräckdrogen krokodil spridas över Sverige. Drogen hade tagit sig över Östersjön och användes av omkring en miljon ryssar och fick öknamnet ”drogen som äter knarkare”. Krokodil orsakar bland annat vävnadsdöd, svårläkta sår och kallbrand. Huden bli ofta fjällaktig.

Den är desomorfin, ett budgetalternativ till heroin och kan med lite kemikunskaper tas fram hemma.

– Varning, det är livsfarligt, skriver Emil Andersson på Twitter.

Syns på huden

De som ofta missbrukar krokodil känns igen för att deras hud bli gråaktig och blöder. I värsta fall kan benpipor bli synliga.

För två av de skadade personerna i Västerort var tillståndet väldigt allvarligt under natten och de riskerade att dö. Enligt Västerortspolisen är dock alla tre nu utom fara.

– En är fortfarande nedsövd. Det ska inte vara livshotande, säger Mats Eriksson, pressinformatör vid Västerortspolisen.

Polisen har dock inte fått något slutgiltigt analysresultat.

– Vi vet inte säkert vad det är för drog ännu, säger Eriksson

Texten uppdateras.