Här är jobbet som ingen vill ha

1 av 2
Eftersom Trafikverket både bygger, planerar och ansvarar för tillgängligheten på vägar, järnvägar, i luften och till sjöss så anses positionen mycket utsatt.
NYHETER

Här är välbetalda jobbet som ingen vill ha – generaldirektör på Trafikverket.

– Ingen vill ta på sig uppgiften eftersom man får så mycket skit och dessutom måste jobba i Borlänge, säger en källa inom S.

Arbetet med att försöka hitta en ny generaldirektör till Trafikverket påbörjades av av avgångna Alliansregeringen. Det var känt sedan länge att den tidigare generaldirektören Gunnar Malm skulle gå i ålderspension i år, vilket skedde den sista februari.

Men fastän den nuvarande regeringen nu suttit i mer än ett halvt år och jobbet är välbetalt, med en månadslön på en bra bit över hundratusen kronor, har det fortfarande inte utsetts någon ny generaldirektör.

I stället sköts jobbet av en tf-lösning, Torbjörn Suneson som har mångårig erfarenhet av trafikfrågor inom såväl Trafikverket som Vägverket.

"Får ta mycket skit"

Enligt en rad källor som Aftonbladet talat med finns det en rad förklaringar till dröjsmålet.

– Ingen vill ha det, säger en källa nära regeringen.

Medan en annan menar att förklaringen ligger i de förutsättningar som jobbet kräver.

– Huvudkontoret är i Borlänge, så chefen jobbar där. Och det är dessutom ett jobb där man får ta mycket skit, säger en S-källa.

Eftersom Trafikverket både bygger, planerar och ansvarar för tillgängligheten på vägar, järnvägar, i luften och till sjöss så anses positionen mycket utsatt.

Den som chefar över Trafikverket måste både kunna det politiska spelet, men också detaljfrågorna i arbetet. Och den som har det yttersta ansvaret får dessutom räkna med att klä skott för allt ifrån tågkaos till dålig snöröjning på vägarna, menar Aftonbladets källor.

"Rekryteringen omgärdas av sekretess"

Hos Trafikverket hänvisar man till regeringskansliet i frågan.

– Jag har ingen information om när det ska vara klart. Det är politiken som sköter rekryteringsprocessen. Vi har i dag en mycket stabil och bra lösning i Torbjörn Suneson som är tf generaldirektör, säger Anna Lihr, presschef.

Hos infrastrukturminister Anna Johansson (S), som är ansvarig för frågan, varken bekräftar eller dementerar man Aftonbladets uppgifter.

– Det där är ingenting som jag känner till, alla rekryteringsprocesser är omgärdade av sekretess och ska så vara. Men arbetet pågår och det behöver få ta lite tid, vilket också är vad statsrådet tidigare sagt, säger Elin Tibell, pressekreterare i regeringskansliet.