Efter SD:s kampanj: ”Det är fullständigt ovärdigt”

Marika Markovits.
Marika Markovits.
NYHETER

Sverigedemokraternas kampanj är osaklig och opportunistisk, enligt Marika Markovits, direktor för Stockholm stadsmission.

– Jag blir arg över den här typen av politisk argumentation och tycker den är fullständigt ovärdig ett riksdagsparti, säger hon.

Stockholm Stadsmissions direktor Marika Markovits är förvånad och arg över att Sverigedemokraterna (SD) lanserat en förlåt-kampanj som ber turister om ursäkt för Stockholms stadsbild.

– Till och med deras anslag är fel. Att tala om att skämmas över Sverige när vi gör en insats för romer i Europa just nu. Den enorma solidaritet som svenskar ger uttryck för borde vi alla vara stolta över och berätta om istället, säger Marika Markovits.

Hon skrev på söndagen en debattartikel i Svenska Dagbladet om en ny norsk studie som hon menar slår hål på att organiserat tiggeri skulle vara kriminellt och andra påståenden kring EU-migranter i Sverige.

Felaktiga uppgifter

Hon menar att kampanjen är osaklig och att den insinuerar fakta som Sverigedemokraterna ännu inte kunnat styrka offentligt.

– Att regeringen inte gör något är inte ens rätt, säger hon.

Att ett riksdagsparti skyltar för turister att de skäms över Sveriges politik när de själva är med och utformar den i utskottsarbete och annat tycker hon är orimligt.

– Att man överhuvudtaget väljer att vinna röster på att synliggöra en befolkningsgrupp som ett samhällsproblem, det är oerhört riskfyllt. Man riskerar hela samhällssammanhållningen.

Borde hitta lösningar med andra partier

Bienvenido Flores är talesperson för EU-migranter i kontakt med svenska myndigheter och samarbetar med Martin Valfridsson som är nationell samordnare för EU-migranter. Han menar att regeringens arbete med att lösa tiggares situation motverkas av SD:s kampanj.

– Självklart påverkar det väldigt negativt. Människor behöver korrekt informarion. Om de vill göra något på riktigt för situationen så sätter de sig vid bordet med andra politiska partier och hitta lösningar som gör skillnad, säger Bienvenido Flores.

Behövs etiskt regelverk

Marika Markovits säger att även om kampanjen inte är olaglig så stärker den en negativ och diskriminerande bild av en grupp människor. Genom att ge utrymme för annonseringen bidrar även SL till att belägga en negativ syn tycker hon.

– Våra politiker måste ge SL ett annat regelverk som innefattar en etisk bedömning. Men det är såklart svårt.