SL stoppar delar av SD:s reklam i tunnelbanan

SD: ”På det hela taget är vi väldigt nöjda med kampanjen”

1 av 7
NYHETER

Efter proteststormen: Nu stoppar SL delar av Sverigedemokraternas reklam i Stockholms tunnelbana.

Orsaken är risken för att demonstranter eller resenärer skadas.

– Vi måste sätta säkerheten först, säger Jesper Pettersson, pressinformatör på SL, till Aftonbladet.

Sverigedemokraternas kampanj mot tiggeri, som sattes upp vid Östermalmstorgs tunnelbanestation i måndags, har väckt ett ramaskri. Inte minst i sociala medier har protesterna mot budskapet varit kraftfulla.

I går samlades tusentals personer vid tunnelbanestationen för att demonstrera mot kampanjen. I samband med det stormades stationen, och affischerna som satt i takbjälkarna ovanför rulltrappan revs ner. Det är den händelsen som gör att SL nu delvis stoppar kampanjen.

”Det bedöms inte som osannolikt att budskapen ovanför rulltrapporna skulle vandaliseras på nytt om de sätts upp igen. För att komma åt att riva ned budskapen måste man utsätta både sig själv och andra resenärer för avsevärda risker”, skriver SL i ett pressmeddelande.

– Vi har gjort en ren säkerhetsmässig bedömning. Det gick vilt till i går. Folk klättrade upp på rulltrappan och utsatte sig själva och andra för stora risker, säger Jesper Pettersson på SL.

Stoppas inte helt

På grund av dessa risker kommer inte någon fortsatt annonsering på takbjälkarna att tillåtas. Men beslutet innebär inte att SD:s kampanj stoppas helt och hållet.

”Trafikförvaltningen har ur säkerhetssynpunkt inget att invända mot fortsatt annonsering på övriga redan beställda ytor”, heter det i pressmeddelandet.

Men enligt Jesper Pettersson finns knappt några affischer alls kvar.

– Det mesta revs ner i går. Om annonsören, som i detta fall är SD, vill sätta upp dem igen har vi inget emot det ur säkerhetssynpunkt, säger han.

Hur ser du på att reklam stoppas av de här skälen?

– Det är beklagligt. Men vi måste sätta säkerheten i första rummet.

Riktad till turister

SD:s kampanj är på engelska och vänder sig till utländska turister som besöker Stockholm. I reklamen ber partiet turisterna om ursäkt för ”röran” i Sverige som tiggeriet påstås orsaka.

SD:s presschef Henrik Vinge har uppgett för Aftonbladet att partiet har betalat för att kampanjen ska sitta uppe i två veckor.

Om några nya affischer kommer att sättas upp är i nuläget oklart.

– Vi måste titta på vad SL har beslutat och om det är intressant för oss att fortsätta kampanjen, säger Henrik Vinge i en intervju med Aftonbladet TV.

Hur ser du på det här beslutet?

– Jag har respekt för hur SL ser på saken. De måste såklart se till resenärernas säkerhet först och främst. Men det ger ju också en signal om att brott lönar sig. De här människorna har velat tysta en röst i den politiska debatten, och de har till viss del lyckats.

– På så sätt har de som ville förstöra kampanjen varit framgångsrika. Men samtidigt har den fått mer uppmärksamhet än vi någonsin vågat hoppas på. Så på det stora hela är vi väldigt nöjda med kampanjen, säger Henrik Vinge.

Efter gårdagens tumult öppnar SL för ökad bevakning på Östermalmstorgs tunnelbanestation.

– Det beror på vad som händer framöver och vilka budskap som kommer ut. Vi ser alltid till att ha den bevakning som behövs, säger Jesper Pettersson.