SL lagade pendeltåg med silvertejp

1 av 2 | Foto: MAGNUS GULLÖ
SL-tåget var lagat med silvertejp.
NYHETER

Magnus Gullö var på väg till jobbet när han fick syn på något som fångade hans intresse – ett pendeltåg som hade lagats med silvertejp.

– En ögonblicksbild av ett pågående förfall, säger han.

Pendlaren Magnus Gullö stod vid tågperrongen i Uppsala på väg på till sitt jobb i Stockholm när ett SL-tåg körde in på spåret bredvid. På loket fick han syn på en lagning av det mer udda slaget.

– Det var silvertejp! Det är ett allmänt tecken på vad som håller på att hända.

Han säger att han har förståelse för att även SL behöver göra en snabb, provisorisk lagning om tåget fått en buckla eller liknande.

– Men det borde ju finnas fler reservtåg och bättre reservdelsförsörjning. Det är ju ganska stora apparater och skattepengar i miljardbelopp och de är ändå tvungna att ta till silvertejp.

”Pågående förfall”

Magnus bestämde sig för att dela med sig av bilden på Facebookgruppen ”Uppsalapendlarna”. Inte för att han är rädd men för att visa det pågående förfallet, säger han.

– Det finns kanske väldigt bra silvertejp men det känns ju som att det snarare är något man skulle kunna se på grannens gamla Volvo eller Saab som har fått en buckla.

”Inte underskattas”

Stockholmståg, som kör på uppdrag av SL, säger till SVT Nyheter Uppsala att tågen inte brukar lagas med silvertejp.

– Nej, det brukar vi inte men man ska inte underskatta silvertejp. Om man till exempel har kört på ett djur eller fått en spricka på något annat sätt i plasten så är det bättre att laga tåget tillfälligt med silvertejp än att ställa in det, säger kommunikationschef Niklas Lindskog till SVT.