Järnvägsarbetare larmar: "Tåg kan spåra ur"

1 av 7
NYHETER

Strax norr om Stockholm finns några av Sveriges mest trafikerade spår. Men spåren är slitna och ruttna – något som skulle kunna orsaka en urspårning.

– Vi kommer allt närmre en dödsolycka, säger Björn Weidlertz, spårsvetsare och förtroendevald på Seko.

Det är SVT Nyheter som kommer med nyheten om de slitna spåren. Vid sträckan kring Karlbergs station är underhållet rejält eftersatt. Balkarna som håller rälsen på plats har börjat ruttna. På en del ställen har fästklamrarna som naglar fast rälsen i marken ramlat av.

Eftersom virket har ruttnat så lossnar bultarna.

Järnvägssträckan här är samtidigt en av Sveriges mest trafikerade. Här kör snabbtåg, lokaltåg och godståg.

Björn Weidlertz säger att det eftersatta underhållet kan leda till allvarliga olyckor.

"Skulle ha bytts för sju år sedan"

På en del av balkarna finns markeringar som satts dit för att markera att de borde bytas ut.

– Det har gjorts en linjebesiktning och då har man gjort sprejprickar för att markera, säger Björn Weidlertz.

Han har själv arbetat i 25 år med järnvägsunderhåll, och säger att en del av markeringarna är väldigt gamla.

– En del av dem skulle ha bytts ut för fem-sju år sedan.

De senaste åren har flera medier uppmärksammat den svenska järnvägens eftersatta underhåll. Trafikverket har medgett problemen. Björn Weidlertz säger att situationen bara blir värre och värre.

– Jag tror ärligt talat att ingenting kommer att hända innan det blir en dödsolycka, säger han.

"Måste göra prioriteringar"

Trafikverket säger till SVT att man är medvetna om att järnvägssträckan norr om Stockholm är i dåligt skick.

– Vi har ju en gammal och sliten järnväg med eftersatt underhåll i Sverige och så har vi ju då begränsade resurser och då får man gära tuffa prioriteringar och då kan det se ut så här, säger Åke Johansson, projektingenjör på Trafikverket till SVT.