Vändningen: Paret får full ersättning efter branden

"Självklart ska de ersättas"

1 av 21
NYHETER

Erik Hellman, 36, och sambon Camila Azevedo, 31, förlorade allt i storbranden i Eksjö.

Men när de ringde försäkringsbolaget fick de beskedet att hemförsäkringen inte gäller – trots att de betalat premierna hela tiden.

– Det var ett felaktigt svar. Självklart ska de ersättas, säger Torbjörn Annerfors på Moderna försäkringar.

Delar av den unika trästaden i Eksjö blev totalförstörd under lördagens storbrand. 80 brandmän arbetade med branden, men förödelsen blev stor och många är nu hemlösa.

Två av dem är paret Erik Hellman och Camila Azevedo.

– Ingenting är kvar. Absolut ingenting, säger Erik Hellman.

Efter evakueringen kontaktade han sitt försäkringsbolag, Moderna försäkringar. Då fick han ett besked han inte väntade sig.

– De sa: ”Du har ingen försäkring på den här adressen”.

Betalat hela tiden

Paret meddelade nämligen aldrig sitt försäkringsbolag när de flyttade in i lägenheten förra året. Deras hemförsäkring gäller därför för Eriks tidigare bostad i Linköping.

Men varje månad har autogirobetalningarna gått igenom. Och posten från försäkringsbolaget har gått till Eksjö.

För ett tag sedan ringde Erik dessutom till försäkringsbolaget för att höra om försäkringen gällde även för sambon.

– Då sa de att de såg att vi var skrivna på samma adress och att allt var i sin ordning, säger han.

Beskedet kom därför som en kalldusch för paret, som förlorade allt utom en dator, Camilas arbetsintyg och en gitarr.

– Jag trodde verkligen att försäkringen gällde. Jag blev helt kallsvettig, säger Erik.

Får full ersättning

Men nu gör Moderna försäkringar en helomvändning. Enligt Torbjörn Annerfors, chef för pris och produkt på Moderna försäkringar, kommer paret att ersättas fullt ut.

– Det var ett mänskligt misstag. Självklart kommer vi att ersätta dem, säger han.

På företagets hemsida framgår det att kunden är skyldig att meddela försäkringsbolaget sin flytt.

– Men det är inte ovanligt att man glömmer bort det. Nu har vi gått in i systemet och kontrollerat att de hade ändrat adress i folkbokföringen och betalat sin premie. Då är det inga konstigheter att de får ersättningen, säger Annerfors.

Varför fick de först beskedet att de inte får några pengar?

– Det var ett felaktigt svar vid detta tillfälle, det beskedet ska aldrig lämnas. De borde fått svaret att vi skulle dubbelkolla deras uppgifter.

"Det känns otroligt skönt"

När Aftonbladet når Erik Hellman på tisdagsförmiddagen är han lättad.

– Det känns otroligt skönt. Det första beskedet kom som ett slag i magen så det är verkligen en jättelättnad, säger han.