Många anmälningar efter massutskick

1 av 3
NYHETER

Blanketten som skickats ut i dagarna ser ut som den kommer från en svensk myndighet.

Men den som skickar tillbaka handlingen får en faktura på över 5 000 kronor.

– Det är så jäkla fräckt att utge sig för att vara något annat på det här intrikata sättet, säger Ragnhild Larsson, 55.

Nummerupplysningen.se och bolagsupplysningen.se har i dagarna skickat ut tusentals brev över hela landet.

I brevet uppmanas mottagaren att kontrollera sina personuppgifter som finns registrerade hos "nummerupplysningen" eller "bolagsupplysningen".

– Det såg ut som att det var från Bolagsverket. Jag reflekterade inte ens över att det skulle kunna vara något annat, säger egenföretagaren Ragnhild Larsson från Göteborg.

Skickade in blankett

I utskicket finns enligt flera mottagare ett antal fel bland de förtryckta personuppgifterna.

– Det var ju uppgifter som var felaktiga. Och som den plikttrogna människa man är tänkte jag att det får jag ju ändra på, så jag fyllde i blanketten och skickade in den, säger Ragnhild Larsson.

Men efter en koll på nätet upptäckte hon att bolagsupplysningen.se inte var någon myndighet. I stället handlar det om katalogtjänster på nätet som drivs av ett bolag med säte i Estland. Någon kontaktperson finns inte angiven på deras sajter.

Väldigt många anmälningar

I den finstilta texten framgår att blanketten är en bindande beställning av "förtursexponering" - för dryga 5 000 kronor om året.

– Hade jag varit medveten om att jag skulle betala tusentals kronor för att stå med i någon katalog som ingen läser hade jag naturligtvis aldrig skickat in blanketten. Det känns helt irrelevant, säger Ragnhild Larsson.

På Polisens nationella bedrägericenter uppger förundersökningsledare Jan Olsson att det kommit in en rad polisanmälningar mot bolaget under de senaste dagarna.

– Det har kommit in väldigt många anmälningar på kort tid. Det verkar vara något nytt grepp, säger han.

Företaget har tidigare granskats av polis och i somras tog en åklagare i Malmö beslut om att förundersökningen ska läggas ner.

– Men om förutsättningarna förändrats kan vi ta upp den igen, säger Jan Olsson.

"Känt mig lurad"

När Ragnhild Larsson insett vad hon tackat ja till skickade hon ett mejl till bolaget bakom katalogtjänsten och bestred fakturan. Till sin förvåning gick företaget med på hennes krav efter att "noga ha övervägt de synpunkter som framhållits", som firman skriver i ett mejl.

– Jag har känt mig väldigt lurad men till slut gick det ju förhållandevis bra, säger hon.

På Polisens nationella bedrägericenter uppmanar Jan Olsson mottagare av liknande försändelser att noggrant läsa igenom det fintstilta.

– En generell rekommendation är att vara väldigt noga med vad du skriver under för något, säger han.