"Paradigmskifte för väljarmätningarna"

Traditionella undersökningar slår fel i flera länder: Så jobbar vi med Aftonbladet/Inizio

NYHETER

Bara två tredjedelar av svenska folket har tillgång till fast telefon. Det innebär att allt färre svarar på opinionsundersökningar per telefon - och att resultaten därifrån blir allt mer osäkra.

Det är ett av skälen till att Aftonbladet/Inizio satsar på webbaserade undersökningar. 

- Det sker nu ett paradigmskifte i undersökningsvärlden, säger Karin Nelsson, analyschef på Inizio.

Efter det brittiska parlamentsvalet i våras fick opinionsinstituten hård kritik för att de så kapitalt missade att förutspå valutgången.

Likadant slog väljarbarometrarna rejält fel vid valen i Israel och Polen. En orsak till de vilseledande undersökningarna tros vara föråldrade undersökningsmetoder.

– Över 90 procent av svenska folket har tillgång till  internet, men bara två tredjedelar har tillgång till fast telefoni. Det är en viktig del av förklaringen. Att allt färre vill svara på undersökningar är en annan, säger Karin Nelsson.

I Storbritannien har man tillsatt en kommission för att utreda varför de traditionella opinionsinstituten misslyckades med att förutspå valutgången. Men de som ändå lyckades bäst var ett institut som gjorde de flesta intervjuerna i en egenrekryterad webbpanel.

Likadant var det i det svenska riksdagsvalet i höstas, där

Aftonbladet/United Minds lyckades komma närmast valresultatet, med en liknande, självrekryterad webbpanel. Även i Danmark lyckades YouGov, med sin webbpanel träffa mest rätt.

Metoden med webbpaneler har funnits i närmare 20 år, men utvecklas och förfinas ständigt.

Aftonbladet/Inizio överinses av ett så kallat "advisory board", som bidrar till att säkerställa kvaliteten på undersökningarna.

– Vårt advisory board är sammansatt av ledande forskare, professorer och doktorer inom olika discipliner som statistik, surveymetodik, sociologi och statsvetenskap. Deras uppgift är att granska hur vi arbetar, ge råd och förmedla kunskap, säger Karin Nelsson som själv tillhör Inizios team av experter och i två decennier arbetat med opinionsundersökningar för flera stora institut.

Fördelarna med en webbpanel är flera, enligt henne.

- Genom att göra egna mätningar, snabbt och trovärdigt, kan vi bättre än tidigare spegla vilka åsikter svenska folket har.

Vid telefonundersökningar riskerar man att missa folk som jobbar mycket, flyttar ofta och inte är hemma så mycket.

– Via telefon riskerar man att få ett "stugsittarval" – man får tag i dem som svarar i telefonen i hemmet och som spenderar mycket tid hemma.

Många av dem man hittar med mobilen avböjer att delta eller avstår från att svara när man inte vet vem som ringer. Ofta är det så att en arbetsgivare står för mobilabonnemanget och det nummer man når tillhör istället barnet, vilket komplicerar och fördyrar undersökningen.

– Det är också lättare att uttrycka vad man tycker i ett webbformulär. Vår tro är att vi mäter opinionsförändringar på ett bättre sätt än via telefon. Vi vill påpeka att alla som vill kan vara med i panelen, men det är vår metod som bestämmer vilka som deltar i en enskild undersökning. När all data är insamlad påbörjas avancerade statistiska bearbetningar.

Aftonbladet ägs av Schibsted och webbpanelen utgörs av de som tar del av Schibsteds många olika sajter. Schibsted når 80 procent av svenska folket varje vecka. Aftonbladet, Blocket, SvD, Hitta.se, Tv.nu, Lendo, Prisjakt och ännu fler sajter – det är därifrån som panelen rekryteras.

- Det är en enorm styrka att vi rekryterar så brett, och också att vi når ut i hela landet, från nordligaste norr till sydligaste syd, säger Inizios Karin Nelsson.

- Vi når män och kvinnor i olika åldrar och med olika politiska åsikter.

Aftonbladet