Tekniskt strul på Nordea

Foto: Per-Olof Sännås
NYHETER

Nordea har tekniska problem med både sin mobilapp och sin hemsida. Uppretade kunder har ventilerat sin ilska på bankens Facebooksida.

De tekniska problemen har pågått i ett par timmar under måndagsmorgonen. Kunder har bland annat problem med att gå in på mobilappen och betalningar via mobilappen och via swish fungerar inte heller.

På sin hemsida skriver Nordea att det beror på tekniska problem och att man jobbar på att lösa problemet.

Lättaste sättet att göra betalningar nu via mobilen är att gå in på internetbanken på Nordeas hemsida via mobilens webbläsare.

"Störningar just nu"

– Vi har IT-störningar just nu, vad jag kan se så ska vår internetbank fungera, säger Magnus Nelin, Nordeas presstalesperson till Aftonbladet.

Dessutom har vissa delar av Nordeas hemsida slutat att fungera.

"Tyvärr är övriga delar av hemsidan inte tillgängliga just nu. Vi arbetar med att lösa problemet. Vi beklagar eventuella besvär och ber dig försöka igen lite senare." skriver banken på sin hemsida.

"Trist en börsdag som denna"

På Facebook har ett tjugotal uppretade kunder ventilerat sin ilska mot banken. Många påpekar att det är störande att detta händer just i dag när det är oro på Stockholmsbörsen.

– Jag kommer inte in på Spara och Placera på websidan? Trist en börsdag som denna, säger en person.

– Lite svårt att betala ut lön till anställda när banken inte fungerar... inte bra! Säger en annan kund.

Nordea skriver på Facebook att de jobbar för att lösa problemet.

Strax efter klockan 11.00 sa Nordea att de hade fått igång systemen och att allt fungerar som vanligt.