Hålögd servitris – då beställer vi fetare mat

NYHETER

Är servitrisen hålögd, tatuerad och blek?

Då är chansen större att du väljer ett onyttigare alternativ från menyn.

En ny svensk studie visar just det – och slår samtidigt hål på en myt om överviktiga.

När vi beställer mat är chansen större att vi tar något nyttigare om vår vän eller lunchpartner gör det, har studier tidigare visat.

Det är också känt att vi äter mindre om en okänd person ser på när vi fyller tallriken vid lunchbuffén.

Avslöjade skillnaderna

Men även servitrisens uteende påverkar vad vi väljer för mat, visar en internationell studie som genomförts av forskarna Poja Shams och Anders Gustafsson vid Centrum för tjänsteforskning vid Karlstad universitet.

I studien fick deltagarna en meny presenterad av en servitris med tre olika karaktärer; en ohälsosam, en hälsosam och en överviktig.

– Vi konstruerade en karaktär med ohälsosam betingelse genom att göra henne väldigt blek hy, ringar runt ögonen och lade även till andra sociala aspekter av ohälsa, säger forskaren Poja Shams.

Ökade med 60 procent

Det gjorde man bland annat genom att ge karaktären tatueringar, piercing och ”ett hedonistiskt utseende”, saker som en urvalsgrupp i en förstudie kopplat samman med en ohälsosam livsstil.

De 120 testpersonerna delades sedan in i grupper som fick beställa mat från de olika karaktärerna – spelade av samma skådespelare.

Och mycket riktigt:

– Resultatet vi kom fram till var att deltagarna som blev serverade av den ohälsosamma servitrisen tittade mindre på de hälsosammare alternativen och snabbare sökte sig till de ohälsosamma, säger Poja Shams.

Övervikt påverkade inte

Beställningen av de ohälsosamma rätterna, som hamburgare och lasagne, ökade med 60 procent med den piercade, tatuerade och hålögda servitrisen.

Däremot kunde man slå hål på en myt om överviktiga.

– Den överviktiga servitrisen påverkade inte över huvud taget jämfört med den hälsosamma. Det är en poäng jag vill lyfta fram – att vi både inom den akademiska världen och den ”riktiga” världen stigmatiserar överviktiga personer. Men det har ingen påverkan på hur folk gör sina val, säger Poja Shams.

FAKTA

Så här gjorde man

• Undersökningen genomfördes i en konstruerad restaurangmiljö.

• Deltagarna visste att de var del i ett experiment, dock inte syftet.

• Ögonspårning tillämpades, deltagarnas alla blickar kunde följas.

Källa: Karlstads universitet (TT)