Oatly förlorade mjölkstriden: ”Förvånande”

NYHETER

”No milk. No soy. No badness”, är ett av reklamcitaten som företaget Oatly förbjuds använda sig av.

Företaget, som producerar havrebaserade drycker, förlorade mot LRF mjölk i en uppmärksammad dom i marknadsdomstolen.

– Ja du, det är förvånande, säger Tony Petersson, vd på Oatly.

Havredrycksföretaget Oatly får inte påstå att mjölk skulle vara dåligt för människor. Företaget har använt sig av ord som: ”It’s like milk, but made for humans”, vilket nu förbjuds.

Den infekterade striden mellan Oatly och organisationen LRF mjölk har pågått sedan i  slutet av 2014 då LRF mjölk valde att dra Oatly inför marknadsdomstolen för att stoppa reklamen.

Får betala 1,3 miljoner

På torsdagen blev det klart att LRF mjölk vann. Oatly tvingas förutom att lida av det sura nederlaget betala rättegångskostnader på 1,3 miljoner kronor.

– Vi lägger ingen värdering i Oatlys kampanj utan vi välkomnar marknadsdomstolens bedömning, säger Jonas Carlberg, chef för LRF Mjölk, till Aftonbladet samtidigt som han håller med marknadsdomstolen om att Oatlys kampanj är vilseledande och misskrediterande.

Jonas Carlberg vill inte kalla Oatlys kampanj för smutskastning.

Meningarna som förbjuds är ”It’s like milk, but made for humans”, ”No milk. No soy. No badness”, ”No milk, no soy, no nonsense” och ”No milk, no soy, no craziness”, enligt Dagens Media.

”Är förvånande”

Oatly förbjuds dessutom från att använda liknande formuleringar om mjölkprodukter. Tony Petersson är vd på Oatly och han är besviken på domen.

– Ja du, det är förvånande. Vi tror att det här, inte bara för oss, utan för alla småföretag, begränsar kommunikation som skapar öppen debatt.

Petersson menar att Oatlys kampanj inte har något med mjölk att göra utan utgår från den egna produkten.

– Vår marknadsföring riktar sig inte mot mjölk, säger Tony Petersson som inte tycker att företaget använt sig av hårda ordval i kampanjen.

Marknadsdomstolen slår även fast att Oatly inte får skriva att havrebaserade produkter är ett klokare val än mjölkprodukter.

– Det kommer vi att respektera och fortsätta marknadsföra produkter som inte har så stor påverkan på klimatet. Vi får överväga våra ordval, säger Tony Petersson.