7 saker piloter inte vill prata högt om

Den här listan kanske inte är något för flygrädda

NYHETER

Är en vanlig flygresa så odramatisk som den kan verka? Får piloterna aldrig problem med utrustningen? På nätforumen svarar piloter på frågor som de flesta inte vill tala högt om.

Turbulens, säkerhet, flygplansmat. Du kanske tror att du vet det mesta om allt detta om du flyger tämligen ofta. Sanningen kan dock vara en helt annan.

Här är sju saker piloter berättat på nätet, enligt Daily Mail. Saker de inte talar så högt om annars.
1. Flygplan får tekniska problem utan att det märks

Piloter vittnar om allt från strömavbrott i cockpit till att de flugit när bara hälften av motorerna fungerat. Oftast går dessa problem obemärkt förbi för passagerarna.
2. Om du är flygrädd – flyg på morgonen

Turbulens är ovanligare på morgonen eftersom de flesta oväder rapporteras på eftermiddagarna. Över natten avtar vinden och de tidiga resorna är därför lugnast.
3. Piloterna får bättre mat – men sällan samma rätt

Glöm att piloterna äter samma sak som de vanliga passagerarna. De har istället med sig egen mat, specialdesignade rätter för besättningen eller så äter de det som serveras i business class. En viktig detalj är att piloterna oftast äter olika rätter för att minska risken för att båda ska drabbas av matförgiftning.
4. Landningen kan vara hård – med flit

Ibland verkar det knappt som att planet nuddat marken – ibland landar man med en smäll. Men det handlar inte om piloter som är olika bra på att landa. Ibland behöver de landa extra hårt för att exempelvis undvika att planet ska sladda på landningsbanan.
5. I princip alla plan träffas av blixten – varje år

De flygplan som finns i världen träffas i snitt en gång per år av blixten. Som tur är blir skadan oftast obefintlig eller mycket liten.
6. Syret räcker bara i 15 minuter

Syrgasmaskerna som kommer ned från taket när trycket i kabinen minskar har bara syre som räcker i 15 minuter. Under den tiden väntas dock piloten få ned planet till en höjd där alla kan andas ändå utan problem. Vid en tryckförändring på hög höjd har man bara några sekunder på sig att ta på sig sin mask innan man svimmar.
7. Många piloter somnar medan de flyger

2012 gjordes en undersökningen där hälften av de tillfrågade piloterna svarade att de någon gång somnat när de flugit planet. Ibland kan piloter dock ta vilopauser, exempelvis när andrepiloten flyger planet. Flera organisationer som företräder piloter har också protesterat mot tuffa arbetstider.