Apotek Hjärtat uppmanar till ökad försäljning av läkemedel

NYHETER

En tävling på Apotek Hjärtat ska få de anställda att oftare påminna kunder om innestående recept, och därmed sälja fler receptbelagda läkemedel.

I ett internt dokument skriver chefer att ”visst är det väl bättre om kunderna hämtar ut sina läkemedel hos oss än hos våra konkurrenter?”.

Tävlingen möts nu av skarp kritik, skriver Dagens Apotek.

Tävlingen inom Apotek Hjärtat, den största privata apotekskedjan, går ut på att anställda får "pinnar" varje gång de påminner sina kunder om deras innestående recept.

Den butik som lyckas bäst med att fler kunder hämtar ut sina receptbelagda läkemedel vinner.

Det står i ett internt dokument som tidningen Dagens Apotek tagit del av. I dokumentet skriver företagets farmaci- och kvalitetschef Annika Svedberg och försäljningschefen Stefan Jönsson att "visst är det väl bättre om kunderna hämtar ut sina läkemedel hos oss än hos våra konkurrenter?".

Kritiseras av landsting

I dokumentet beskrivs syftet med tävlingen som att det bland annat är en service till kunden att påminna om vilka recept de har utskrivna.

Tävlingen för kritik från landstingen i bland annat Skåne och Stockholm.

– Att kedjan arbetar med att förbättra kundmötet är enbart positivt, men jag har svårt att se hur det kan kombineras med att man ska hämta ut så många läkemedel som möjligt, säger Maria Landgren, läkemedelschef för region Skåne, till Dagens Apotek.

Det är landstingen som delvis står för kostnaderna för patienternas subventionerade läkemedel och Maria Landgren påpekar att de sett en stor kostnadsökning för läkemedel.

– Det är viktigt att alla parter bidrar till att undvika onödiga kostnader, säger hon till Dagens Apotek och lyfter samtidigt patientens bästa:

– Allra viktigast är det förstås för patienterna att de inte får läkemedel som de inte behöver och som i värsta fall är skadliga för dem.

”Risk för felanvändning”

Thony Björk, vice ordförande i den internationella farmacifederationen (Fip), menar att det finns flera risker med Apotek Hjärtas arbetsmetod.

– Det finns risk för uttag av läkemedel som inte ska användas och det kan bidra till felanvänding.

– Jag tycker att man ska vara försiktig med att anordna aktiviteter som syftar till att anställda ska öka antalet uttag av läkemedel, säger han till Dagens Apotek.

”Det är ingen säljtävling”

Men Apotek Hjärtats farmaci– och kvalitetschef Annika Svedberg försvarar tävlingen i en artikel i Dagens Apotek.

– Det är ingen säljtävling. Tävlingsmomentet går ut på att man sätter en pinne för varje gång man tar upp frågan om ytterligare läkemedel som kunden har förskrivna och som kunden faktiskt behövde. Att man ska sätta pinnar handlar bara om att man på det sättet blir påmind om vårt fokus. Samtidigt är det en tävling som går ut på att få det bästa kundmötet, vilket också kommer att premieras, säger hon.

Hon menar att tävlingen syftar till att öka kvaliteten i kundmötet samt att underanvänding av läkemedel är ett stort problem. Men hon håller samtidigt med om att tävlingen kan leda till överanvändning av läkemedel.

– Om det sker på fel sätt finns en sådan risk, men då har den anställda inte agerat på ett sätt som vi vill premiera.