Ica:s skyltdockor hyllas på Facebook

”Kläder har inte snippa eller snopp, kläder har färger”

Dockornas skyltning hyllas på Facebook.
Foto: Kata Nilsson
Dockornas skyltning hyllas på Facebook.
NYHETER

Ica Maxi Östersunds barnklädesavdelning hyllas på Facebook för sin genusmedvetna skyltning.

– Jag har jobbat jättemycket med att ta bort kön, säger Lotta Frisk som står bakom skyltningen, till Aftonbladet.

Två barnskyltdockor, den ena liten med kjol och den andra lång med jeans hyllas på Facebook för att vara genusmedvetet klädda. Till kjolen har den korta dockan en Star Wars-t-shirt medan den långa har en t-shirt med prinsessan Elsa från filmen Frost.

Kata Nilsson från Östersund var den som först uppmärksammade skyltningen och la upp en bild på dockorna i Facebookgruppen ”Varför apor aldrig bär rosa klänning”.

– Jag ville dela med mig av den glada känslan jag fick. Det hade varit så enkelt att bara sätta Star Wars-tröjan på dockan med byxor och Elsa-tröjan på dockan med kjol, säger hon till Aftonbladet.

”Barn ska vara barn”

Bilden på syltdockorna har på kort tid gillats av många.

– De bröt mönstret för vad som är traditionellt "tjejigt" och "killigt". Det viktigaste är ju att barn får ha de kläder de vill, oavsett om barnet har snippa eller snopp. Skyltdockorna visade att alla kläder på deras barnavdelning är avsedda för just barn. Alla barn.

Bakom den hyllade skyltningen står Lotta Frisk som tidigare ansvarat för butikens klädavdelning.

– Jag är jätteemot att det ska vara rosa flickkläder och svarta pojkkläder och har jobbat jättemycket med att ta bort kön. Jag ser inte att kläder har snippa eller snopp, kläder har färger, säger hon till Aftonbladet.

Gillas av kunderna

Tillsammans med kollegan Sara Rönnerfjäll ser hon till att skyltningen inte delas upp för flickor och pojkar utan att den istället riktar sig till alla barn.

– Jag har själv en son som tidigare tyckte om att klä sig i lite tightare tröjor. Då var vi tvungna att gå till flickavdelningen för att kunna hitta det. Det är så otroligt omodernt.

Hur har kunderna reagerat?

– Det är ingen som har reagerat negativt i alla fall. Däremot är det någon kund som sagt att skyltningen är tuff.