”Jag betalade för något extra – och så blev det bara sämre”

1 av 2 | Foto: PRIVAT
”Jag tänkte bara, är detta ett skämt? Paketet var pyttelitet och efter en tugga var den borta.”
NYHETER

Besöket på snabbmatsstället blev långt ifrån vad Gustav Torstensson förväntat sig.

I stället för reklamskyltens utlovade halsbrännare blev innehållet i pommes-lådan en riktig besvikelse.

– Jag trodde det var ett skämt, säger Gustav till Aftonbladet.

Det var före en innebandymatch i fredags som 24-årige Gustav Torstensson från Alingsås bestämde sig för att svänga in på snabbmatsstället Burger King i Viared i Borås för att ladda batterierna.

Skulle hotta upp sina pommes

Gustav, som beskriver sig själv som en frekvent snabbmats-besökare, blev alldeles till sig när han såg reklamskylten med erbjudandet om att man för bara sex kronor kunde ”hotta” upp sina pommes med chili cheese-sås och jalapeños.

– Jag har käkat samma sak på Max tidigare och tyckte det var svingott, så jag tänkte att det bara måste jag prova här.

Förväntansfullt beställde han menyn med det extra tillvalet och gjorde sig beredd på en riktig halsbrännare.

Värsta som hänt i matväg

Men väl ute i bilen igen blev synen av de heta potatisbitarna en chockartad upplevelse. I paketet låg nämligen bara en handfull pommes med två jalapeñosbitar och en liten klick sås uppe på. En syn som var långt ifrån det reklambilden utlovade enligt Gustav.

– Jag tänkte bara, är detta ett skämt? Paketet var pyttelitet och efter en tugga var den borta. Detta är det värsta jag varit med om i matväg.

– Jag betalade för att få något extra, och så blev det bara sämre.

”En slarvigt hopsatt produkt”

Den största besvikelsen var enligt Gustav inte den vilseledande bilden, utan att den bygger upp förväntningarna om att man ska få något fräscht.

– Om de ska marknadsföra en ny och fräsch grej så borde de brassa på lite, så det blir en wow-upplevelse i stället för en down-upplevelse.

I ett mejl till Aftonbladet svarar Burger Kings svenska marknadschef, Sarah Ekvall, på kritiken och menar att man tar alla synpunkter på allvar.

– Helt klart ser det ut som om bilden nedan har en för slarvigt ihopsatt produkt, vilket vi beklagar. Vi har tydliga beskrivningar på hur vår mat ska serveras och vi hoppas därför att kunderna vid sådana här händelser kontaktar oss så att vi kan kontakta respektive restaurang.

Lyfter fram ingredienserna

På frågan om varför reklambilderna oftast ser annorlunda ut än i verkligheten svarar hon att de arrangeras för att kunna visa upp alla ingredienser i produkten.

– Till exempel för att visa att en hamburgare innehåller jalapeños så flyttas dessa längre fram, så att de sticker ut och så att antalet syns i bilden. Detta för att gästerna tydligt ska se vad de olika produkterna innehåller.

Snabbmatsbesvikelser är återkommande

Det är inte första gången som Aftonbladet skriver om olika snabbmatsbesvikelser. I november berättade läsaren Mia Lundberg om hur isbergssalladen i hennes Frisco-mål på Max mer såg ut som en stor brieost än de gröna och krispiga bladen som utlovas i reklamen.

Även Per Sandberg från Trelleborg fick sig en överraskningen när hans frysta calzone visade sig bara vara en stor degklump då den saknade fyllning.