Nya spisen exploderade mitt i matlagningen

Först efter tre veckor ska familjen få en ny spis

1 av 5
NYHETER

I tre veckor har Sandra Erlandsson Rignell och hennes familj varit utan spis.

Deras nyinköpta från Cylinda med varmluftsugn exploderade mitt under matlagningen.

"Det kunde gått riktigt illa", enligt företagets egen tekniker.

– Jag är så less på allting, det är skrattretande, säger Sandra Erlandsson Rignell.

Den 23 november i år skulle Sandra Erlandsson Rignell i Nässjö laga lunch till sin familj.

Hon satte på två spisplattor och vände sig om för att hacka lök.

Plötsligt blixtrade det till från spisen och hon hörde en smäll.

Det började ryka i ugnen och bakom spisen.

– Jag blev skiträdd. Tur att barnen var i skolan, säger hon.

På dagen två månader efter att de köpt spisen gick den sönder.

Hon ringde direkt till återförsäljaren Mediamarkt som hänvisade till tillverkaren Cylinda.

Efter ett tiotal samtal till Cylindas kundtjänst skickade företaget en tekniker till familjen i fredags – 20 dagar efter explosionen.

Fick mat av mamma och väninna

– "Det hade kunnat gå riktigt illa, den hade kunnat brinna", sa han, enligt Sandra Erlandsson Ragnell.

Enligt henne påstod teknikern att familjen inte hade gjort något fel när de kopplade in spisen. Felet ska ha uppstått i en kopplingsdosa.

I fredags lämnade teknikern familjens hem med beskedet att de antingen ska byta ut delarna eller att familjen ska få en ny spis.

I tre veckor har Sandra Erlandsson Rignell fått hjälp av sin mamma och en väninna med matlagningen.

– Barnen frågar när vi ska baka pepparkakor och lussebullar, det verkar som vi inte att kommer göra det i år, säger hon.

Ny spis och kompensation

Men när Aftonbladet på måndagseftermiddagen når Fredrik Andersson, inköp- och marknadschef på Cylinda, säger han att familjen självklart ska få en ny spis.

– Det återstår bara att lösa det praktiska, om de ska hämta en ny på Mediamarkt eller hur vi ska lösa det. Familjen är också välkomna att vända sig direkt till mig, säger Fredrik Andersson.

Att det har dröjt tre veckor innan familjen fick hjälp är, säger han, "förstås beklagligt".

– En tekniker fick uppdraget 1 december, varför det dröjer till den 12 innan han åkte till familjen kan jag inte svara på än. Men det ska vi självklart kolla upp och vi ska kompensera familjen på något sätt, säger Fredrik Andersson.

Enligt honom är det en kortslutning som har lett till att det har slagit gnistor, det var ingen explosion.

Han känner inte till att flera spisar av samma modell S 5164 KVERF har haft liknande problem.

– Vi kommer att undersöka spisen, säger Fredrik Andersson.