Löftet från Google och Facebook: Ska ta bort hat inom ett dygn

”Kriminella uttalanden ska raderas från internet”

Foto: CAROLINA BYRMO
NYHETER

Inlägg som innehåller hat och hot ska raderas. Och det ska ta högst 24 timmar.

Det är innebörden av en överenskommelse som Facebook, Google och Twitter nått med den tyska regeringen.

– Sociala medier kan inte bli en fristad för extremhögern, säger landets justitieminister Heiko Maas.

Tyskland har blivit känt som ett av Europas mest öppna länder under den akuta flyktingkrisen. Men det stora antalet flyktingar har lett till att rasismen ökar i det tyska samhället. Det gäller minst inte minst på internet. Enligt tyska medier har antalet hatfyllda inlägg på sociala nätverk ökat den senaste tiden.

Ska raderas snabbt

Tunga tyska politiker har kritiserat framförallt Facebook för att rasistiska påhopp får ligga kvar på sajten.

Men i en ny överenskommelse lovar Facebook tillsammans med Google och Twitter att radera inlägg med hat och hot inom 24 timmar.

– Sociala medier kan inte bli en fristad för extremhögern, säger Tyskland justitieminister Heiko Maas till BBC.

– När yttrandefrihetens gränser överskrids, när det handlar om kriminella uttalanden som hotar människor, då ska sådant raderas från internet.

Lättare att anmäla

Enligt ministern kommer tysk lag ligga till grund för bedömningen av vilka inlägg som ska raderas.

– Det ska inte längre vara så att det är upp till användarvillkoren för varje socialt nätverk, säger Maas.

Överenskommelsen innebär också att det blir enklare för användare att anmäla olämpligt innehåll. Klagomålen ska sedan granskas av speciella team.

Kan komma till Sverige

Ehsan Fadakar är ansvarig för sociala medie-strategier på Schibsted Publishing, en del av den norska mediekoncern som äger Aftonbladet. Han har medverkat i flera konferenser som Facebook bjudit in till. Där har bland annat hanteringen av hatiskt och rasistiskt material diskuterats.

– Den här överenskommelsen har sitt ursprung i en utredning mot en hög chef på Facebook som inletts i Tyskland för att hatinlägg inte tagits bort. Facebook har insett att den skulle ha kunnat sluta dåligt, och man hoppas att föregå det på det här sättet.

Enligt Fadakar kan överenskommelsen sprida sig till Sverige och andra länder.

– Det som krävs för att processen ska komma igång är egentligen bara att polisanmälningar lämnas in mot de sociala nätverken, säger han, och fortsätter:

– Facebook har länge agerat som en publicist i det att de bestämmer vilket material som ska få synas. Men de har inte velat ta ansvar som en publicist. Det här är ett steg i en mer ansvarstagande riktning.