Så undviker du att bli blåst på klapparna

NYHETER

Under julen väljer många att skippa butikerna och i stället handla julklapparna på nätet.

Snabba leveranser, billigare priser och större utbud än i affärerna är bara några av sakerna som lockar. Men för att handla säkert gäller det att känna till sina rättigheter.

Konsumentverkets hemsida finns många goda tips på hur man som konsument kan handla så säkert som möjligt på nätet.

Främst handlar det om att kontrollera så att företaget är säkert och att alltid läsa köpe- och avtalsvillkoren innan du klickar i OK-rutan.

 – Som konsument måste man vara mycket uppmärksam och alltid ta del av villkoren. Oftast läser man dem inte så ordentligt men då är det viktigt att tänka på att det blir till ett bindande avtal när man trycker på godkänner. Samtidigt får inte avtalsvillkoren inte strida mot lagen och därmed vara oskäliga, meddelar Konsumentverkets pressjour.

Kan ställa högre krav på nätet

På frågan om man som konsument kan kräva lika mycket av en nätbutik som en fysisk svarar Jonas Arnberg, chefsekonom på Svensk Handel, att det oftast ställs högre krav på näthandeln.

– Eftersom man inte har den mänskliga servicen på nätet så skulle jag säga att kraven är ännu högre för nätbutiker, som att hålla sina leveranser samt ha en hög betalningssäkerhet. På nätet handlar allt om att leverera i tid och man ska därför inte skriva att det tar kortare tid än det sedan gör då man inte bara riskerar att sänka företaget utan hela e-handeln.

Ångerrätt på internet

När man handlar varor på internet inom Sverige eller övriga EU, Norge och Island har man rätt att ångra sitt köp. Då gäller i regel 14 dagars ångerrätt enligt Konsumentverket.

Det innebär att man har rätt att skicka tillbaka varan och få pengarna tillbaka inom denna period. Ångerfristen börjar när man tagit emot varan. Dock är det viktigt att alltid läsa avtals- och köpevillkoren för att säkerställa vilka regler som gäller för företaget.

Om man handlar från ett land utanför EU kan reglerna nämligen se annorlunda ut.

Det är även viktigt att spara alla kvitton, orderbekräftelser och betalningsöverföringar.

Välj en säker betalningsmetod

Vissa e-handlare är anslutna till ett märkningssystem, så kallat trustmark, där handlaren förbinder sig att följa vissa regler. Exempel på dessa är "Trygg e-handel" och "Certifierad e-handel".

När man betalar en vara är det viktigt att välja en säker betalningsmetod. Valen är oftast flera men som konsument är det viktigt att veta att vid förskottsbetalning förlorar man sitt bästa påtryckningsmedel – att hålla inne betalningen vid sen leverans.

Om man väljer att betala med ett kreditkort får man dessutom ett extra skydd genom att köpet då omfattas av konsumentkreditlagen. Det innebär att man kan vända sig till kreditgivaren med anspråk på återbetalning om till exempel varan inte levereras inom avtalad tid.

FAKTA

Checklista när du handlar på nätet

Var alltid misstänksam mot extremt billiga erbjudanden och ”mirakelprodukter”.

Se till att du vet vilket företag du handlar från – kontrollera att företagets namn, adress, telefonnummer och e-post finns på webbplatsen.

Läs alltid köpe- eller avtalsvillkoren innan du köper något.

Prova ringa företagets kundtjänst.

Kolla alltid vad totalpriset blir. Ingår porto, expeditionsavgift och ev. tullavgifter?

Ta reda på hur lång tid det tar att få produkten.

Lämna bara ut ditt kontokortsnummer om du ska köpa något. Skicka inte kortnumret via e-post.

Kontrollera om du har ångerrätt och i så fall hur länge. Inom EU har du alltid 14 dagar ångerrätt. Kontrollera också vilka kostnader som gäller om du ångrar dig.

När du handlar på nätet ingår du ett avtal. För att ingå avtal behöver du vara 18 år eller ha målsmans godkännande.

Källa: Konsumentverket