Mejerijätte fälls - ljög om mjölk

Reklamombudsmannen slår fast: Vilseledande att påstå att man behöver en halv liter mjölk om dagen

NYHETER

Sju privatpersoner anmälde Skånemejerier för vilseledande reklam.

Nu fälls mejerirätten för sin mjölkreklam - Reklamombudsmannens opinionsnämnd anser inte att ”du behöver dricka en halv liter om dagen”, vilket påstås i marknadsföringen.

I november förbjöds havredrycksföretaget Oatly att använda sin reklamslogan ”No milk. No Soy. No badness.” när de förlorade mot LRF mjölk i marknadsdomstolen. Oatly fick inte påstå att mjölk skulle vara dåligt för människor.

Nu har ännu en mjölkstrid avgjorts. De sju privatpersonerna som anmälde Skånemejerier till Reklamombudsmannen får rätt på två av tre punkter, enligt ett beslut som Kvällsposten har tagit del av, som ännu inte är officiellt publicerat.

Är inte människans ursprungliga dryck

Reklamombudsmannens opinionsnämnd kritiserar påståendet ”Du behöver en halv liter om dagen” då det kan tolkas som att en människa måste dricka en halv liter mjölk om dagen för att få i sig viktiga näringsämnen. Det anses vara vildeledande då Livsmedelsverket inte har utfärdat någon rekommendation om komjölk, skriver Kvällsposten.

Även Skånemejeriers påstående om att att mjölk är ”Människans ursprungliga dryck!” kritiseras. Däremot får företaget fortsätta att använda sig av påståendet ”Mjölk är inte bara en dryck utan ett viktigt livsmedel med högt näringsvärde”.

Anna Jonsson, Skånemejeriers chefsjurist, säger att påståendena kommer att tas bort.

– Vi noterar vad de har kommit fram till och vi rättar oss efter det, säger hon till Aftonbladet.