Fick böter – för att ha kört i 164 km/timmen

1 av 2 | Foto: HASSE PERSSON/P4 GÄVLEBORG
Henrik Larsson 164 km i timmen. Foto: Hasse Persson, P4 Gävleborg
NYHETER

Henrik Larsson, 33, i Ljusdal fångades av fartkameran.

På böteslappen stod det 4 000 kronor - och att han kört i 164 kilometer i timmen. Med sin timmerbil med släp i uppförsbacke.

– Helt osannolikt säger Henrik, som bestred boten och vann.

Henrik är egen åkare och kör virke. På en 80-sträcka mellan Järvsö och Ljusdal ser han plötsligt hur det blixtrar till från en fartkamera.

– Jäklar, körde jag för fort var min första tanke. Men så såg jag att det bara gick 78 kilometer i timmen och tänkte att något måste ha blivit fel. Chocken kom några veckor senare när böteslappen på 4 000 kronor damp ner. Det stod att jag kört 164 kilometer i timmen och var skäligen misstänkt för fortkörning.

Hade tungt bevis

Om Henrik erkände skulle det bli utredning och risk för att hans körkort skulle återkallas.

– Jag kände mig ganska lugn då jag ju hade färdskrivaren i bilen som ett tungt bevis. Dessutom är det helt osannolikt att köra 164 kilometer i timmen med en stor timmerbil med släp och dessutom i en uppförsbacke.

Henrik tog kontakt med trafikansvariga och ombads att kryssa i att han inte erkände, och skicka in böteslappen. Den han talade med menade att något måste vara galet.

– Några dagar senare fick jag ett brev från polisen att ärendet var avskrivet i brist på bevis.

”Hade varit katastrof”

Henrik valde då att gå ut i Svensk Åkeritidning och berätta om händelsen.

– Det skulle ju vara hemskt om det drabbat någon som inte kunde bevisa motsatsen. Hade jag haft en annan bil hade jag säkert förmodligen förlorat körkortet vilket varit katastrof för mig som åkare.

Eva Lundberg är projektledare för trafikkamerorna på Trafikverket. Till Svensk Åkeritidning säger hon först:

– Systemet är byggt för att detta inte ska kunna ske. På teknikplanet bedömer jag kamerorna som säkra, en bedömning som även tingsrätten gjort i ett antal fall.

Senare bekräftar hon för åkeritidningen att det varit en del bekymmer med reflexer när det handlar om långa fordon vilket skulle kunna vara en tänkbar anledning till den felaktiga mätningen på Henrik Larssons ekipage.