Deni, 21, blev utkastad från SJ:s nattåg

1 av 2 | Foto: PRIVAT
Deni Johnson, 21.
NYHETER

SJ hade lovat henne att sovkupén var hundtillåten, vilket den visade sig inte vara.

Sent på kvällen slängdes Deni Johnson, 21, av nattåget – trots att hon hade biljett.

– Jag blev arg, besviken och förtvivlad, säger Deni.

Efter att ha varit i Älvsbyn utanför Piteå under långhelgen och firat jul bokade Deni Johnson, 21, på lördagen en tågbiljett hem till Uppsala.

Hon har en tvåårig rysk vinthund, och för att försäkra sig om att både hon och hunden skulle komma med SJ:s nattåg ringde hon deras kundtjänst för att få hjälp att bli guidad genom bokningen av en sovkupé.

– Jag pratade med en ung man på deras kundtjänst som hjälpte mig. För säkerhets skull frågade jag vilken sovkupé det var och han sa samma vagn och nummer som jag hade framför mig på min skärm.

Fick inte stanna

– Jag frågade tre gånger om det var säkert att den var hundtillåten och han försäkrade mig om det var det.

På söndagskvällen klev Deni på tåget mot Uppsala och slog sig ner i den bokade sovkupén.

– Då kom en personal som såg min hund och sa att det är inte var hundtillåtet. Jag sa att jag fått veta via kundtjänsten att det skulle vara tillåtet att ha ha hund i kupén jag bokat, men så var det inte sa han.

Ytterligare två personer hade bokat in sig i sovkupén, och Deni fick höra att hon inte kunde kunde stanna där.

– Han sa att han skulle kolla om jag fick plats någon annanstans. Han gick iväg och var borta en timme, så kom han tillbaka och sa att det inte fanns någon plats där jag kunde vara och att jag var tvungen att kliva av tåget.

Väckte mamma

– Och då hade vi ju rullat ett tag, en timme. Han sa att jag fick hoppa av vid Jörn om jag inte ville hoppa av någon annanstans på vägen.

Hon fick kliva av i Jörn, norr om Skellefteå.

– Jag blev väldigt arg och väldigt besviken och förtvivlad, för jag hade tänkt jobba i morgon i Uppsala men var jag tvungen att ställa in det arbetspasset,  och så var det ju kallt ute.

– Jag var tvungen att väcka mamma som fick komma och hämta mig.

– Hade hon inte kommit så vet jag inte vad jag hade gjort, antar att jag fått sova på tågstationen.

Mamman körde för att hämta henne, en resväg som hon uppskattar tar omkring tre timmar fram och tillbaka med bil.

– Jag stod ute och väntade i en timme och fyrtio minuter.

Låste upp väntsalen

– Han (SJ-personalen) låste upp en liten väntsal till mig där inne så jag fick sitta där.

Hur känns det nu? Vad tänker du kring det som hänt?

– Det är förmodligen ett misstag, men det känns inte som att de var speciellt engagerade i att lösa mitt problem. Det kändes som att de kastade ut mig utan att bry sig om att hjälpa mig med ombokning eller någonting.

Under natten var Deni i kontakt med SJ. Hon har fått tillbaka poängen hon bokade resan med – men ingen ersättning för bilresan hem.

– De var nonchalanta och otroligt otrevliga på kundtjänst.

– Jag vill varna andra från att göra samma misstag. Jag hade ganska ont i magen redan under den timme jag fick vänta på tåget, och när jag sen var tvungen att gå av så kändes det ännu sämre.

”Det var olyckligt”

Lisa Björnson på SJ:s presstjänst känner till händelsen, men enligt henne har det skett en miss i kommunikationen mellan medarbetarna på tåget och med Deni.

– Hon var välkommen att stanna på tåget, men det verkar inte ha gått fram och vi ber om ursäkt och är ledsen för det blev så, säger hon.

Det ska inte ha funnits några lediga ligg- eller sittplatser på tåget. Men Lisa Björnson har ingen information om vad som hänt och vad som gått fel när Deni bokade sin tågbiljett.

– Vi är ledsna att det blev tokigt, det var olyckligt att det blev så här och vi ber henne kontakta oss, säger hon.