Höjde sängpriset med 2000 kronor när rean började

Sängföretaget: Det är en paketerbjudande

NYHETER

Innan jul kostade en Tempursäng 29 990 kronor på Sova.

Inför mellandagsrean höjde företaget sängen med 2000 kronor – och kallar det rea.

– Vi har ett kampanjpaket just nu och då får du med en gavel som är dyrare, säger Emma Bergkvist på Sova.

Sängföretaget Sova har varuhus över hela Sverige och har satsat rejält inför mellandagsrean. Men dagen innan rean startade, 25 december, var flera sängmodeller billigare än vad de är nu.

En säng av märket Tempur kostade 29 900 kronor innan rean. Dagen efter kostade den 31.995 kronor.

Då har alltså priset höjts med 2000 kronor – samtidigt som företaget kallar det mellandagsrea.

– Många priser är samma och vissa är dyrare än innan rean. Många av oss anställda står inte alls bakom det här så klart, säger en av företagets säljare, som inte vågar säga sitt namn.

”Rent fusk”

Personen tror att orsaken till att Sova gör så här eftersom det är få som köper sängar i december, medan januari är en oerhört viktig försäljningsmånad.

– Som konsument vill man göra ett bra klipp, men det här är rent fusk, säger säljaren.

– Vi har inget stort lager att göra oss av med utan allt är beställningsvaror.

Enligt Konsumentverkets hemsida ska det vara enkelt för kunderna att kunna jämföra priset före och efter rean. Det är inte heller okej att höja priset på en vara och sedan locka med rea på den.

Sova: Inte höjt priserna

Men sängkedjan själv menar att de inte har höjt priserna inför rean. En annan kontinentalsäng kostade 12 994 innan rean – nu reas den ut för 14 995 kronor.

– Vi har ett kampanjpaket just nu och då får du med en gavel som är dyrare. Det är många som efterfrågar det just nu. Köpte du sängen innan kampanjen och ville ha med en gavel landade det på drygt 16 000, säger Emma Bergkvist, pr-ansvarig på Sova.

Till Tempursängen ingår numera ben med vilket Sova motiverar det högre reapriset.

Ingår de här sängarna i er rea?

– Ja, det här två paketen ingår i vår mellandagsrea, säger Emma Bergkvist.

En annan säng har man höjt ordinariepriset på. Innan jul stod det att kunderna sparade 5000 kronor – när rean drog igång sparade kunderna plötsligt 10 186 kronor på samma säng.

Trots att reapriset är det samma som sängen kostade innan.

Hur är det här möjligt?

– Det nya ordinariepriset är ett paket inklusive ben och gavel, säger Emma Bergkvist.

Enligt henne kostar sängarna fortfarande lika mycket om man köper dem utan gavel.

Men hur kan ni då kalla det rea trots att priset är samma?

– Kunden får fler produkter men betalar inte mer. Alla komponenter i detta paket kan köpas separat, men då blir den totala kostnaden högre. Majoriteten av produkterna på rean är dock inte paketerbjudanden, utan enskilda och ordinarie produkter som nu säljs till lägre pris, säger Emma Bergkvist.

”Ingen betalar för benen”

Den anställde som Aftonbladet pratat med ger inte mycket för Sovas nya erbjudande.

– Nästan ingen kund betalar för benen. Det slänger vi med i nästan varje säljförhandling, säger den anställde.

Från Konsumentverket kan man inte uttala sig om detta specifika fall, eftersom det inte finns en anmälan mot Sova.

Men rent generellt måste reavaror ingå i butikens ordinarie sortiment.

– Vill man annonsera om rea måste det så klart röra sig om faktiskt nedsatta priser jämfört med ordinarie priser, säger Axel Frick, jurist på Konsumenverket.

– Det här låter spontant som vilseledande marknadsföring.