Dagens namn: Bartolomeus
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG
Startsidan / Nyheter

Gränskontroller – så funkar det

Från och med den 4 januari måste alla som vill resa in till Sverige från Danmark visa pass, id- eller körkort.

Så här går det faktiskt till på Kastrup.

STEG 1. Tågen från Köpenhamn stannar på spår 2 på Kastrup. Personer som önskar resa vidare till Sverige får nu kliva av tåget.

 

STEG 2. Passagerarna som ska till Sverige tar rulltrappa upp till avgångshallen i Kastrups terminalbyggnad.

 

STEG 3. Efter att ha gått igenom en del av avgångshallen tar passagerarna rulltrappa ner till spår 1 på Kastrup där tågen till Sverige avgår.

 

STEG 4. Innan passagerarna når tågen mot Sverige måste de genomgå en passkontroll som sköts av Securitas-vakter. Vid varje nedgång mot spåret finns en kontrollzon där totalt 34 fållor är upprättade som passagerarna kan gå igenom och få sina id-handlingar granskade.

 

Så påverkas resenärer

Från och med midnatt måste alla som vill resa in till Sverige från Danmark visa pass, id- eller körkort.

Nedan följer svar på några av de viktigaste frågorna och vad du måste tänka på:

Varför skärpta gränskontroller?

Enligt Migrationsverket sökte nästan 163 000 människor asyl i Sverige under 2015.  Id-kontrollerna är ett försök att minska den rekordstora flyktingströmmen till Sverige.

– Jag tror att de här id-kontrollerna kommer att få effekt. Fler kommer att få söka asyl i andra länder. Sedan får vi utvärdera när kontrollerna är på plats, sa migrationsminister Morgan Johansson när lagskärpningen presenterades.

 

När börjar kontrollerna?

Klockan 00.00 den 4 januari.

– Kontrollerna ska ske på den danska sidan och de kommer att leda till praktiska problem för resenärerna, som migrationsminister Morgan Johansson sa.

 

Är det bara tågen från Danmark det gäller då?

– Det gäller även busstrafik och färjetrafik över Öresund. Förutom tågtrafiken omfattas alltså även färjetrafiken från Helsingör till Helsingborg.

 

Vilka problem blir det för pendlarna?

– Från och med i morgon går det inte att ta tåget från Köpenhamn direkt till Malmö. Alla tåg till Sverige kommer att avgå från Kastrups flygplats. Man måste alltså ta sig till Kastrup på egen hand. Det blir färre tåg och resorna kommer att ta längre tid. På Skånetrafikens hemsida finns detaljerade instruktioner om hur man lättast åker till Kastrup och vad man måste tänka på.

 

Hur mycket längre restid får man räkna med?

– Mellan 10 och 50 minuter räknar Öresundsinstitutet med. SJ har beslutat om att ställa in sina tåg mellan Malmö och Köpenhamn på grund av id-kontrollerna. Öresundstågen kör från den 4 januari var 20:e minut och inte var 10:e minut, som det var tidigare. Tågen blir dessutom kortare, enligt Skånetrafiken. Alternativen till tågen är bland annat Gråhundbussar och Swebus.

 

Vilka id-handlingar ska man ha med sig?

Så här skriver polisen: "Handlingen bör ej vara av alltför enkel beskaffenhet och ska innehålla uppgift om innehavarens fullständiga namn och födelsetid. Id-handlingen ska också vara försedd med en individuell numrering, innehavarens namnunderskrift och foto samt uppgift om giltighetstid och vem som utfärdat handlingen".

Pass, id- och körkort, borde alltså räcka långt. Barn som reser med föräldrar som har en id-handling behöver inte legitimera sig.

 

Men vänta nu, har vi inte redan inre gränskontroller?

– Jo, det beslutades redan om i november. Och alla som rest från Kastrup till Sverige har fått visa upp sina id-handligar för svenska polisen. Dessa kontroller kommer att fortsätta. Men det räcker inte enligt regeringen som skriver: "De tillfälliga gränskontrollerna vid inre gräns genomförs bara på vissa ställen och delvis genom stickprov. Fler åtgärder behöver därför vidtas".

 

Vilka ska göra kontrollerna?

– Det är transportörerna. Danska DSB som sköter trafiken på Kastrup ska med hjälp av ett vaktbolag kontrollera alla som vill ombord till tågen mot Sverige.

 

Jaha, vad ska polisen göra nu då?

– Polisen ska kontrollera att transportören har genomfört en identitetskontroll av samtliga passagerare, säger Patrik Engström på gränspolisen.

Det är oklart hur det ska ske. Transportören måste på något sett dokumentera vilken typ av id-handling som har visats, att personen som uppvisat handlingen är den person som handlingen avser, samt handlingens serienummer.

 

Blir det lika hårda kontroller från Finland och Norge?

– Nej. Lagen ger dock möjlighet att begränsa eventuella ID-kontroller till transporter från ett visst land. I det här aktuella fallet gäller det transporter med buss eller tåg från Danmark.

 

Vilka är kritiska mot kontrollerna?

– Många. Forskare, tusentals skånska pendlare och företag är några av kritikerna:

"Vi hoppas att regeringen ändrar sig och inte låter den fjärde januari bli dagen när Sverige stängde butiken för nya människor, nya idéer och nya företag," skrev sydsvenska företagare och entrprenörer i debattartikel i Sydsvenskans näringslivsbilaga.

SENASTE NYTT

Nyheter

Visa fler
Om Aftonbladet